Fagbladet Musikeren

Sådan støtter vi op om de konservatoriestuderende

Landets fire konservatorier er nogle af de vigtigste fødekæder i udviklingen af musikere i Danmark. Det er derfor helt naturligt et område, Dansk Musiker Forbund har et stort fokus på. Som fagforening for professionelle musikere er både medarbejdere og ledelse i dialog med de studerende på landets højeste uddannelsesinstitutioner inden for praktisk musikudøvelse.
Organiseringskonsulent Thomas Hyllested, A-kasserådgiver Ann-Mari Nostrup og Forperson for DMF Aarhus samt hovedbestyrelsesmedlem Camilla Overgaard

Dansk Musiker Forbund arbejder på flere plan i samarbejdet med Det Jyske Musikkonservatorium, Syddansk Musikkonservatorium, Rytmisk Musikkonservatorium og Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Som medlem kan de mange danske og internationale studerende hente hjælp, sparring og rådgivning i Dansk Musiker Forbund, og som fagforening er det til stadighed vigtigt for DMF at opfange og understøtte de studerendes behov og medejerskab.

Her fortæller organiseringskonsulent Thomas Hyllested, a-kasserådgiver Ann-Mari Nostrup og Camilla Overgaard, der både er forperson for DMF Aarhus og medlem af forbundets Hovedbestyrelse, om deres arbejde med at støtte op om de konservatorie-studerendes musikerliv.

Thomas

Thomas Hyllested

Thomas Hyllested er en af de medarbejdere i DMF med størst berøringsflade med de konservatoriestuderende på landsplan. I forskellige sammenhænge både understøtter, rådgiver og underviser Thomas de studerende i, hvordan de finder vej gennem musikbranchen, og i den forbindelse får mest muligt ud af at være med i Dansk Musiker Forbund. Han sidder også med i udviklingen af dimittend-webinarer, målrettet til og planlagt i samarbejde med de studerende.

”I Dansk Musiker Forbund har vi hjulpet til i etableringen af KSF – Konservatoriestuderendes Fællesråd, og vi er med til at uddele Entreprenørskabsprisen og Musikpædagogisk Pris i samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium, der har afdelinger i Odense og Esbjerg,” fortæller Thomas om nogle af de konkrete indsatser.

Han er DMF’s primære tovholder i relationen med konservatorierne og koordinerer indsatsen i samarbejde med studerende og kolleger i forbundet. 

”Vi understøtter bedst de studerendes uddannelse gennem stærk tilstedeværelse, individuel dialog og tæt relation. Dette sker blandt andet gennem undervisning i relevante fagområder indenfor entreprenørskab, skat, ansættelse, ophavsret og relevant orientering om musikindustrien og dens mange aktører,” siger Thomas.

Han mener, at et stærkt partnerskab mellem de studerende og DMF opnås ved at dække de faglige behov, som de studerende har gennem studietiden. Det drejer sig om konkrete råd og vejledning, karrieretjek, support-forløb og korte webinarer om relevante emner. Om vigtigheden i at være til stede på konservatorierne forklarer Thomas:

”De studerende på konservatorierne er det absolut vigtigste led i fødekæden af musikere. Og jo flere musikere, der organiserer sig i DMF, desto større gennemslagskraft har vi sammen overfor en markedsorienteret musikbranche. Det er vigtigt, at musikerne møder Dansk Musiker Forbund lige præcis dér, hvor musikernes karriere tager fart. DMFs tilstedeværelse er vigtig af den simple årsag, at enhver professionel musiker før eller siden vil få brug for hjælp i form af juridisk rådgivning og vejledning for at sikre en stabil og bæredygtig karriere.”

Ann-Mari

Ann-Mari Nostrup 

Siden 1999 har Ann-Mari Nostrup kompetent rådgivet DMF’s medlemmer om a-kasse-forhold. Et vigtigt område, som mange musikere har været i kontakt med – og som mange af de færdigudklækkede konservatoriestuderende vil stifte bekendtskab med som en afgørende faktor i etableringen af musikerlivet. Som studerende på en videregående uddannelse, der er SU-berettiget og varer mindst 18 måneder, har man nemlig mulighed for at få a-kasse-forsikring på baggrund af sin uddannelse. 

DMF har ikke sin egen a-kasse, men Forbundet har et godt og tæt samarbejde med den a-kasse, der hedder FTFa. 
FTFa har et særligt kunstteam, som har et grundigt kendskab til musik- og kunstbranchen.

”Et fast tilbagevendende element i vores a-kasse-indsats er kantinebesøg rundt om på landets konservatorier. Her står vi typisk sammen med en medarbejder fra FTFa, som er den a-kasse, Dansk Musiker Forbund anbefaler og samarbejder med. På kantinebesøgene kan vi én-til-én og i øjenhøjde fortælle de studerende, hvorfor det er en rigtig god idé at være medlem af en a-kasse,” forklarer Ann-Mari, og fortsætter:

”Når man afslutter sit studie, får man ikke længere SU. Man har måske kun nogle freelance-jobs i kalenderen, og så kan a-kassen sikre en basal indkomst som sikkerhed. For der er jo stadig husleje, der skal betales og mad, der skal på bordet,” understreger Ann-Mari.

Og som nyuddannet skal man huske at indmelde sig i a-kassen senest to uger efter afslutningen af uddannelsen. På den måde er man sikret muligheden for to års dagpengeret. I forhold til dette har Ann-Mari en opfordring:

”Vi anbefaler, at man indmelder sig som studerende senest et år, inden man bliver færdig – dermed er der mulighed for dagpengeret, så snart du er færdig uden en måneds karens. Hvis du er under 30 år, er der mulighed for gratis medlemskab af a-kassen FTFa. Det er en rigtig god opstart, når karrieren som udøvende musiker eller underviser skal bygges op. Som nyuddannet får man de tre første måneders medlemskab gratis af både DMF og FTFa.”

Ann-Mari har løbende dialog med konservatoriestuderende, som henover året kan have a-kasse-spørgsmål i mange forskellige retninger. Dialogen ser hun som en oplagt bro til de studerende, hvor deres behov kan afdækkes og relationen blive tættere. Og ud fra tilbagemeldingerne fra de unge musikere, udarbejder DMF tilbud og tiltag, de studerende kan benytte sig af. 

De udenlandske studerende udgør en meget stor del af den samlede elevskare på konservatorierne. Og den gruppe brænder Ann-Mari specielt meget for. 
”De har brug for basal indføring i, hvad en fagforening og en a-kasse helt grundlæggende kan tilbyde. Er man for eksempel studerende fra Kina eller USA, er man naturligt nok temmelig blank på de danske regler på en lang række områder – det kan vi også hjælpe med,” forsikrer hun.

Ann-Mari mener, at et relevant partnerskab mellem DMF og konservatorierne kunne være udarbejdelse af en intro-workshop målrettet de udenlandske studerende med information om a-kasse, fagforening, skat, sygesikring, arbejds-/opholdstilladelse og andet i den boldgade. 

”I Dansk Musiker Forbund kan vi tilbyde en masse brugbar ekspertviden og sørge for, at de udenlandske musikere ikke begår dumme fodfejl. De kan få dét at vide, som de ikke ved, de bør vide,” understreger hun.

Camilla Overgaard

Camilla Overgaard

Camilla Overgaard er forperson for DMF Aarhus og sidder i Dansk Musiker Forbunds Hovedbestyrelse. Hun er uddannet fra DJM – Det Jyske Musikkonservatorium – på guitar i 2020, hvor hun nu underviser i kunstnerisk entreprenørskab. Derudover er hun projektkoordinator i det nordisk-baltiske konservatorienetværk NEXT!, som sætter fokus på kunstnerisk medborgerskab på konservatorierne i norden. Camilla har således et meget indgående kendskab til konservatorieverdenen både nationalt og internationalt. En indsigt hun trækker med ind i Dansk Musiker Forbunds fokus på at udvikle DMFs tilbud til landets konservatorie-studerende. 

”Dansk Musiker Forbund kan være en hjælpende hånd i overgangen fra at være studerende til professionel. Der er nogle elementer i netop den overgang, som kan være udfordrende. Det kan eksempelvis være, at man ikke længere er i daglig kontakt med det netværk, man har på konservatoriet, mens man studerer, og som er enormt værdifuldt og vigtigt for karriereudviklingen. Som studerende har man været vant til at gå op og ned ad de samme mennesker i hele studietiden, hvilket har været superfedt, men pludselig er de spredt for alle vinde. Man har brug for et andet fagfællesskab et sted,” fortæller Camilla Overgaard med sin egen tid som studerende i frisk erindring.

”Man lærer meget på konservatoriet, men der er også mange ting, man som musiker først lærer bagefter. Det kan være kontrakter eller vejledning på ansættelsesvilkår, for det er områder, man ikke nødvendigvis har erfaring med, mens man studerer” påpeger Camilla.

Grundlæggende mener hun, at det er vigtigt som musiker at gøre sig klart, at vi lige nu befinder os i entreprenørens tidsalder. 

”Tidens store fortælling er DIY – do it yourself – men der er faktisk mange områder, hvor man kan hente masser af hjælp. Som ung musiker behøver man ikke at stå alene med det hele. Det budskab er vi i DMF med til at formidle, og det er i høj grad en opgave, vi er med til at løfte. Derfor er det vigtigt, at vi er til stede og synlige på konservatorierne,” understreger Camilla.

Hun mener, at DMF som udgangspunkt skal være parate til at tale ind i de skiftende behov, de konservatoriestuderende oplever i løbet af deres uddannelse. 

”Vi skal som organisation være dygtige til at kigge ind i, hvad der foregår hos vores medlemmer, potentielle medlemmer og i verden omkring os. Det er vigtigt, at vi er nysgerrige og opsøgende på, hvordan vi kan skabe gode synergier mellem medlemmer og organisation. Lige nu er det for eksempel højsæson for indsendelse af årsopgørelse, og derfor er skatteområdet ekstra relevant for de konservatoriestuderende. Der er en stor efterspørgsel på lige præcis den kompetence, og det er derfor her, vi skal være klar til at understøtte medlemmerne,” siger Camilla og fortsætter:

”Et andet fokusområde er anerkendelsen af fagligheden blandt de studerende, som vores to prisuddelinger i samarbejde med Syddansk Musikkonservatorium er et godt eksempel på.”
Og som aktør i et velfungerende partnerskab er det vigtigt at kende grundpræmissen. 

”De studerende på landets konservatorier er vigtige for Dansk Musiker Forbund i lige så høj grad, som DMF er vigtige for dem. De repræsenterer en generation, som ikke nødvendigvis naturligt har mødt fagbevægelsen. For nogle er oplevelsen af, at man faktisk ikke behøver at stå alene i sit musikervirke derfor en stor lettelse, mens andre bidrager med et nyt syn på, hvordan fagforeningerne kan være relevante i deres virkelighed. Den allerbedste måde at finde ud af, hvad man kan bruge sin fagforening til, er at ringe og spørge, når man er i tvivl om noget eller har et konkret problem. Der findes ingen dumme spørgsmål,” påpeger Camilla. 

”Hvis vi som fagforening skal række ind i den fremtid, som de unge musikere skal bære videre, er det afgørende, at de involveres. Lige så vel som det er vigtigt at trække på den store erfaring, der ligger i vores forbund, er det også vigtigt at hilse nye perspektiver og tanker velkomne, ” siger hun.

Et andet aktuelt og vigtigt tema er ensomhed blandt unge mennesker. Camilla henviser til analysen ’Ensomhed i Danmark’ udgivet i december 2020, der viser, at forekomsten af ensomhed blandt unge mellem 16-29 år er højere end i resten af befolkningen. 

”Det er en udfordring, vi som forbund skal tale ind i. Det handler om at skabe meningsfulde fællesskaber, både set fra et fagligt perspektiv, men også med fokus på musikersundhed såvel fysisk som mentalt. Det er en vigtig del af at sikre et langt virke i musikken”, siger hun. 

I Camillas optik har Dansk Musiker Forbund en oplagt mulighed for at spille en afgørende rolle i en omskiftelig branche og en verden, som til tider kan opleves som værende præget af stor usikkerhed. DMF skal være et sted, hvor man som konservatoriestuderende – og som musiker i det hele taget – finder et stærkt fagfællesskab, men med et holistisk fokus – eksempelvis ved, at der også sættes fokus på musikersundhed og sociale fællesskaber. 

”En idé kunne være at åbne op for kontorfællesskaber. For hvor går man hen og mødes, når man er færdig med konservatoriet? Hvis man sidder hjemme hos sig selv og arbejder, blander man fritid og arbejde sammen, hvilket for nogle kan udviske grænsen mellem de to, og det er ikke ret sundt. Måske skubber man ligefrem nogle af de opgaver foran sig, som DMF oplagt kan hjælpe med at løse. At understøtte netværk, der er båret af medlemmernes mulighed og interesse for at dele viden med hinanden, er i min optik noget, vi skal prioritere. Men hvordan faciliterer vi konkret nogle rum, hvor medlemmer kan gå ind og tage ejerskab? Er det nok bare at åbne en dør? Vi planlægger at prøve idéen om et kontorfællesskab af i Aarhus-afdelingen for at undersøge dette,” siger Camilla. 

Som forsøg har hun desuden startet både en løbeklub og et ’netwalking’ initiativ i Aarhus-afdelingen.

”Det tager nogle forsøg at sætte i gang,” griner den initiativrige forperson for DMF Aarhus. 

”Men formålet er at facilitere nye og anderledes fællesskaber, hvor man eksempelvis har mulighed for at lære andre musikere at kende, uden at det nødvendigvis skal ske i 
baren ud på de sene nattetimer.”