Gramex
Det tilstræbes at midlerne kommer hele musiklivet til gode.
Vejledende retningslinier for ansøgninger til kollektive rettighedsmidler
De kollektive midler kan søges af alle udøvende kunstnere/ orkestre/ ensembler/solister. Vi kan ikke som udgangspunkt dække hele din grund-finansiering, og vi opfordrer dig til også at søge andre puljer/fonde. Der kan søges om tilskud til musikudgivelse (ikke demo), liveoptræden, studierejse/faglig dygtiggørelse mm. Når du logger ind på ansøgningssiden, kan du vælge at søge fra følgende puljer:
Andre musikfremmende foranstaltninger: Særtiltag i ind- og udland, etablering, vækstlagsprojekt, festivals
Faglig dygtiggørelse: efteruddannelse/kurser/studie- og inspirationsophold af musisk art.
Koncerter: levende fremførelse af musik (der gives generelt tilskud til musikerhonorarerne)
Musik-udgivelse: masterbåndsindspilning, udgivelse af VINYL/CD/DVD (supplerende udgivelser).
Der ydes ikke støtte til: instrumentkøb, forplejning, bøger, hjemmesider samt video-/filmindspilning (dog kan der søges til lydsiden, hvis denne ikke tidligere har været offentliggjort), managers, fundraisers, arbejdslegater, PR/markedsføring og med tilbagevirkende kraft – dvs. at der ydes ikke tilskud til projekter/tiltag som ER afviklet på ansøgningstidspunktet.
I forbindelse med udgivelser må de ikke være offentlige tilgængelige/haft release.
Du kan søge flere puljer samtidig, da puljerne er uafhængige. Har du modtaget støtte fra en pulje, så kan du normalt ikke forvente tilskud til samme projekt tiltag eller person indenfor en 2-årig periode.
Ansøgning kan kun ske via online-systemet
Ansøgningsfrister for musikudgivelser: 1. marts og 1. september.
Ansøgningsfrister for øvrige tiltag: 1. marts, 1. juni, 1. september og 1. december inden midnat.
Efter nærmeste ansøgningsfrist kan der gå op til ca. 30 dage efter ansøgningsfrist (dog ca. 2 måneder for udgivelsesstøtte.), førend du modtager besked om tilsagn/afslag. Der gives ikke begrundet årsag i forbindelse med afslag på ansøgning.
Bilag / dokumentation for projektets gennemførelse uploades så vidt muligt - f.eks. kopi af kursustilmelding, kontrakter, studieaftaler, rejseplaner. Hvis der ikke er plads nok i skemaets rubrikker, kan yderligere beskrivelse af projektet uploades. Al tekstmateriale modtages kun som PDF.
Lyd-eksempler uploades kun i forbindelse med ansøgning om musikudgivelse. Og der skal indsendes 2 stk. lyddokumentation (kun mp3-filer modtages). Vedlæg også gerne et "musikalsk” CV.
Hvordan fordeles midlerne?
Et bevillingsudvalg under hovedbestyrelsen i Dansk Musiker Forbund samt et kunstnerisk udvalg læser, lytter og bedømmer de indsendte ansøgninger. Al indsendt materiale behandles fortroligt.
Fakta om fordelingsrunder i første halvår 2024: der er blevet imødekommet 207 stk. ansøgninger for samlet kr. 1.168.771 – med beløb mellem 1.000 og 12.000 kr.