Kontakter med pladeselskaber, musikforlag, producere, managers osv.

Kontrakter vedrørende disse forhold er altid individuelle aftaler, der ikke kan standardiseres.

For rådgivning om og forhandling af denne type kontrakter skal du kontakte Dansk Musiker Forbunds konsulent, Mikael Højris

Kontrakter på spillejob

Dansk Musiker Forbunds standardkontrakt kan benyttes til indgåelse af aftaler mellem musiker og arrangør.

Rød og blå standardkontrakt

  • Den røde standardkontrakt er til aftaler med private og firmaer der er arrangør.
  • Den blå standardkontrakt er til aftaler med offentlige arrangører (kommuner, stat og offentlige institutioner) der benytter EAN nummer.

Vi anbefaler på det kraftigste, at du gør brug af disse hver gang, du indgår en aftale om et spillejob. Mundtlige aftaler er svære at dokumentere, og hvis der opstår uenighed om aftaleforholdene (betaling, tillæg, forplejning, kørselsudgifter, etc.), er du langt bedre stillet med en skriftlig kontrakt. Det samme gør sig gældende, hvis arrangøren ikke betaler det aftalte honorar for jobbet.

Standardkontrakten kan sendes på e-mail og derved udgøre en juridisk bindende aftale.

Sådan gør du:

Udfyld standardkontraktens felter og gem den på din computer.

Du skal sikre dig, at kontrakten udfyldes med de korrekte og præcise oplysninger på arrangørens identitet (evt. selskabsform), navn, adresse og CPR eller CVR-nr. 

Du fremsender kontrakten på e-mail. Arrangøren sender svar e-mail og bekræfter kontraktens indhold med accept inden for den anførte returdato. Så har du en gyldig aftale.

Alternativt kan du sende 2 underskrevne kontrakter med posten. Arrangøren skal da returnere den ene til dig med sin underskrift, men bemærk at der så først er indgået fast aftale, når du har fået aftalen retur fra arrangøren i underskrevet stand.

Arrangøren må ikke tilføje ændringer i kontrakten (hverken i papir-versionen eller i e-mailen). Er der lavet ændringer skal, hvis du kan godkende ændringerne, skal du fremsende en ny kontrakt med posten eller en ny e-mail med en ny kontraktfil med arrangørens ændringer indskrevet.

Når du modtager e-mail fra arrangøren, der bekræfter at kontrakten er læst og accepteret, har du en juridisk gyldig og bindende aftale. Du skal ikke efterfølgende sende kontrakt med posten.

Afbestillingsbetingelser

Du er den professionelle part, og det er dit ansvar at oplyse dine kunder om evt. betingelser for afbestilling.

Afbestillingsbetingelserne i Dansk Musiker Forbunds standardkontrakt er, at afbestilling ikke kan finde sted.

Private kunder/arrangører

Du har en særlig forpligtigelse overfor private kunder/arrangører, normalt benævnt ”forbrugere”. Du skal sikre dig, at forbrugeren forstår og accepterer aftalens indhold.

Der er særlige regler om beskyttelse af forbrugere på dette område, som bestemmer, at aftaler altid skal fortolkes til forbrugerens fordel, når et punkt i en aftale er uklart eller ikke er nævnt.

Hvis der ikke står noget om afbestillingsbetingelser i kontrakten, kan forbrugeren med god ret sige, at vedkommende regnede med, at der var en afbestillingsret. Den situation undgås med betingelsen om, at afbestilling ikke kan finde sted.

Professionelle arrangører

Indgår du aftaler med fx spillesteder, firmaer, organisationer, der anses for professionelle aktører, anbefaler Dansk Musiker Forbund også at der i aftalen står: ”Afbestilling kan ikke finde sted” i. Så er der ingen tvivl om dette vigtige aftalepunkt.

Aftale via mobilen frarådes

Dansk Musiker Forbund fraråder enhver indgåelse af aftaler med brug af SMS, Messenger eller andre hurtige online kommunikationsformer. En aftale (kontrakt) er et vigtigt juridisk dokument. ’Hurtige’ aftaler ender alt for ofte med at være mangelfulde eller uklare og i sidste ende være til ulempe for musikeren.

Indberetning til Skat (eIndkomst)

Professionelle arrangører har som altovervejende hovedregel pligt til at indberette udbetalinger af honorarer til Skat via eIndkomst. Arrangøren skal bruge dit CPR-nr. eller evt. CVR-nr. for at indberette.

For musikere, der spiller sammen i et band/orkester, som ikke har et fælles CVR-nr., har arrangøren pligt til at indberette honoraret på hver enkelt musiker, som de udbetaler honorar til. Derfor er vores standardkontrakt indrettet til honorarfordeling til op til fem musikere.

Hvis der er flere end fem musikere, kan man lave honorarfordelingen som et tillæg til kontrakten.

Bands/orkestre, der har dannet virksomhed som I/S, og således har et fælles CVR-nr., kan skrive det samlede honorar på kontrakten samt deres CVR-nr.

Bands/orkestre, der har etableret sig som ApS (anpartsselskab), skal skrive CVR-nr. på kontrakten som identifikation, men bemærk, at arrangøren i dette tilfælde ikke har indberetningspligt på honoraret.

Solister og kapelmestre

Solist/kapelmester med CVR-nr. kan indgå aftalen for det samlede honorar og udbetale honorarer til de medvirkende musikere. Solisten/kapelmesteren har pligt til at indberette honorarerne på de medvirkende musikere til Skat, idet solisten/kapelmesteren bliver arbejdsgiver for de andre musikere.

Solist/kapelmester uden CVR-nr. bør ikke indgå aftale for det samlede honorar for bandet. Gør man det, kan det ikke rettes det i årsopgørelsen, og solist/kapelmester vil derfor blive beskattet personligt af det samlede honorar. En efterfølgende ændring vil kræve, at man skal kontakte Skattestyrelsen for at få det rettet. Det er en besværlig og langsommelig proces.

Jobs i udlandet

Ved indgåelse af aftaler med arrangører i udlandet anbefaler vi, at du, inden aftalen indgås og kontrakten underskrives, kontakter Dansk Musiker Forbund på dmf@dmf.dk eller tlf. 35 240 240.