Fagbladet Musikeren

Mennesker er motivationen

Med en fortid som både bassist, manager og Artist- & Repertoire-ansvarlig i den kommercielle pladebranche har Mads Kjærgaard indtaget stillingen som direktør for Gateway Music. Lige dele passion for musik og mennesker har ført ham til Dansk Musiker Forbunds distributionsselskab, hvor han glæder sig til at tilbyde jer musikere muligheder på en fri præmis.
Mads
Mads Kjærgaard vil lægge vægt på, at man som musiker får en oplevelse af sikkerhed og tryghed, når man kontakter Gateway Music.

 Det lå altid i kortene, at det skulle handle om musik. Til familiemiddagene i barndomshjemmet i Sønderborg samledes generationerne i kælderen til fællesjam med trommesæt, el-guitar, bas og klaver, fortæller Gateway Musics nytiltrådte direktør, Mads Kjærgaard. Han indtog stillingen 1. marts og fortæller, at det var et spørgsmål om værdier, der fik ham til at forlade stillingen som ’Senior Artist- & Repertoire Manager’ hos Warner til fordel for Dansk Musiker Forbunds distributionsselskab.

”Jeg synes, at det er spændende at kunne bidrage med al den erfaring, jeg har opnået gennem mange år i kommercielle selskaber, og tage den med over i et uafhængigt marked og stille den til rådighed for alle musikere. Der er et større purpose for mig her,” fastslår Mads Kjærgaard og uddyber, at han især er motiveret af at have fået muligheden for at rådgive på en fri præmis.

”Markedet udvikler sig ekstremt hurtigt i disse år. Det er min personlige oplevelse, at måling, styring, kontrol og profit nogle gange kan komme på tværs i relationer. Nogle befinder sig godt i det. Men min personlige drivkraft er at fjerne mig fra den profit, som kan komme imellem relationer, så jeg kan være mere ”ren” i rådgivningen af musikerne,” fastslår Mads Kjærgaard.

Tryghed og muligheder

Ligesom sin forgænger Mette Ellebye-Larsen, lægger han vægt på, at Gateway Music er et selskab, hvor man får totalrådgivning om musikudgivelse og bevarer alle sine rettigheder selv – og dermed er fri til at tage videre, så snart, man er klar til det. Mette Ellebye-Larsen plejede at sige, at hun ”klappede hele vejen ned ad trappen”, når en musiker skulle videre i karrieren, og den ånd ønsker Gateways nye bestyrelse og direktør til dels at videreføre. 

Samtidig understreger Mads Kjærgaard, at han vil lægge vægt på, at man som musiker får en oplevelse af sikkerhed og tryghed, når man kontakter Gateway Music.

”Jeg håber, at Gateway er det trygge og faste håndtryk, og jeg vil lægge mig i selen for, at der er gennemsigtighed i, hvad man får her. Musikerne skal have en følelse af sikkerhed og tryghed. Men samtidig er det vigtigt, at de fornemmer nogle muligheder, der matcher deres ambitioner. På sigt synes jeg, at Gateway skal kunne noget mere,” understreger Mads Kjærgaard og fortsætter:

”Vi kan ikke tilbyde de samme muligheder som et decideret pladeselskab, som investerer i udgivelserne. Men vi kan tilbyde hjælp til selvhjælp. Jeg tror, at Gateway Music er et sindssygt godt sted at være for rigtig mange. Men for at imødegå dem, som måske har nogle ambitioner eller aspirationer mod noget, som er mere kommercielt, kan det godt være, at vi med tiden skal bevæge os over mod nogle kommercielle muligheder også. Vi skal kunne rådgive ret bredt og bygge bro,” siger Mads Kjærgaard og tilføjer:

”Der er ikke én kasse til alle mennesker. Der er mange kasser.”

Mennesker er motivationsfaktoren

Mads Kjærgaards eget instrument er oprindeligt guitar, senere bas. Han begyndte at spille som 7-8-årig, og passionen hang ved og bragte ham på tour rundt i Europa og USA med indierock-bandet Figurines, som han var bassist i fra 2005-2010. Derfor kender han om nogen til livet på landevejene og ved af egen erfaring, at der er mange ting, man typisk ikke er opmærksom på som musiker og derfor har brug for rådgivning og hjælp i forhold til.

”Når du er passioneret, så er du måske lidt i en osteklokke. Man er først og fremmest håndværker på sit instrument eller med sin stemme – det handler om at spille og ikke om at sætte sig ind i alt det andet,” fastslår Gateways nye direktør. 

Han fortæller, at når man kontakter Gateway Music, vil det enten være ham selv eller én af Gateways to projektmedarbejdere, Frederik Norup og Theis Jensen, man bliver mødt af. Sammen leverer de tre en bredspektret rådgivning om musikudgivelse, og de arbejder på at brede spektret endnu mere ud.

”Gateway skal være en katalysator for en karriere. Vi skal sørge for, man optimerer sine muligheder, når man modtager rådgivning og udgiver hos os. Dér, hvor der er muligheder for indtjening for musikeren, skal vi være oppe på dupperne,” fortæller Mads Kjærgaard, der i årene efter Figurines arbejdede som manager for flere danske bands og også tog en bachelorgrad i Music Management fra Rytmisk Musikkonservatorium, inden han havnede i den kommercielle pladebranche.

Her arbejdede han i 12 år, først hos EMI, dernæst Sony og senere hos Warner. Og nu er han altså havnet på 3. sal i Dansk Musiker Forbunds forbundshus på Sankt Hans Torv i København, hvor Gateway Music har hjemme. Med rygsækken pakket med erfaringer fra musikbranchen har han taget fat på arbejdet med at drive og udvikle Gateway sammen med Theis Jensen og Frederik Norup og Gateways bestyrelse. Samtidig er han ved at tage en Master i ledelses- og organisationsudvikling på Copenhagen Business School, og han tøver ikke med at understrege, at interessen for mennesker er den største drivkraft for ham: 

”Der er jo ikke andet end relationer. Alting opstår i samspillet mellem os. Gateways udvikling sker jo i dialog med musikerne – det kan være farligt, når man prøver at være klog på andres vegne,” understreger han og tilføjer:
"Det fag-faglige er nok ikke den største motivationsfaktor for mig længere. Min bevæggrund for at søge stillingen er interessen for mennesker, og min rolle er blevet bredere her, end dér hvor jeg kom fra. Den inkluderer nu håndværket ledelse og dét at drive en lille virksomhed. Det er nyt for mig, og dét jeg tænder på. Og så har jeg i øvrigt hele rygsækken fyldt med indsigt i det fag-faglige, så det hviler jeg solidt på.”