Ayi Solomon - Afrikansk percussion og spiritualitet
Congas var det første instrument Ayi Solomon lærte at spille på. Og congas er stadig hans favorit, for ifølge ham har trommerne spirituel kraft og rummer Afrikas sjæl.
Ayi har lidt svært ved at udpege sin yndlingstromme. For de fleste af hans bedste instrumenter brændte i maj 2020 i øvelokalet Båden på Nørrebro under en uopklaret påsat brand.
”Men gode venner har hjulpet og støttet, og jeg har fået genetableret næsten alle mine instrumenter igen”, fortæller Ayi, da jeg møder ham i hans lejlighed på Nørrebro.
Ayi taler og forstår en del dansk, men foretrækker at interviewet foregår på engelsk.
Det er stadig congas, der er mit yndlingsinstrument. Det var det, jeg startede med og det, jeg stadig spiller,”
forklarer Ayi og finder en særlig conga frem.
”Den her tromme har jeg brugt i mange sammenhænge, og den er blevet en slags signaturlyd for mig”.
Han viser mig en Gon Bops transportabel conga, med et resonans-trærør i midten, der kan trækkes ud i bunden. Den er fremstillet af det amerikanske firma i 90’erne og laves ikke mere. Afrikanske congas adskiller sig en del fra de cubanske congas, der bl.a. er kendt fra salsa og latinamerikansk musik. Solomons Gon Bops conga minder mere om en djembe og afrikanske congas.
”Min originale Gon Bops brændte, men jeg har den her midlertidigt. Og en god ven har lovet mig, at jeg må få hans tromme, der er identisk og købt i samme periode, som jeg købte min originale Gob Bops,” forklarer Ayi og spiller lidt på trommen.
Solomon i dokumentarfilm
Ayi Solomon stammer fra Ghana og kom til Danmark i 1982 med et reggaeband. Året efter tog bandet til Vesttyskland for at spille på de amerikanske militærbaser, men Ayi Solomon vendte tilbage til København, hvor en dansk pige og musikken kaldte.
Han har siden opbygget sig et solidt renomme indenfor world music og afrikansk musik i det danske musikmiljø. Han er blevet kaldt en ildsjæl og samtidig en kulturel brobygger.
MUSIKERENS udsendte oplever ham her på denne solrige septemberdag som en imødekommende og charmerende afrikaner. Ayi har da også i årevis spredt kærlighed og musikglæde i musikmiljøet, men er nu blevet 65 år. Han har 6 børn med 6 forskellige mødre.
”Og 5 børnebørn!” tilføjer han med stolthed.
Solomon har siden sin ankomst til Danmark udgivet 5 albums i eget navn og spillet med bl.a. New Jungle Orchestra, Palle Mikkelborg, Moussa Diallo, Bo Stief, Rasmus Lyberth og Himmerland. Et ny single og to EP’er er på vej.
Hans farverige liv er desuden skildret i en ny dokumentarfilm af Morten Bo Larsen, som skal ud i landet og præsenteres sammen med koncerter.
”Projektet er lidt forsinket, men der er planer om at få filmen med på CPH:DOCS 2022,” fortæller Ayi.
Trommer og akustisk musik
”Jeg har faktisk også udviklet speciel kærlighed til udu og calabas,” forklarer Ayi og afslører dermed de to næste yndlingsinstrumenter på listen.
Udu betyder potte og er et keramisk instrument, lavet af ler og oprindelig fra Nigeria. Ayi viser, hvordan man har høje “klik”-slag fra pottens bund, og en dyb fyldig lyd, hvor tonen ændres, når man laver slag ved at dække hullet i siden på forskellig måde med hænderne.
Calabash er en art lang melon eller græskar, der tørres og skæres i halv størrelse og dermed kan fungere som tromme. Mindre frugter kan også bruges og fyldes med frø og bruges som shaker.
Ayi vedligeholder selv sine håndbyggede instrumenter. Men når større reparationer skal foretages, får han ofte hjælp af Frede Leo. Udover at være percussionist og trommeslager er Frede Leo manden bag firmaet Dabeat, der fremstiller trommer i sam-
arbejde med ghanesiske trommebyggere.
Efter Covid-19-pause er Ayi Solomon nu i fuld gang med koncerter igen.
”Jeg har udviklet et mindre live setup, der især passer til akustisk musik,” forklarer Ayi.
”Det består af min djembe, bongos og to små toms på venstre side, der spilles med hænderne. Plus chimes and små ting, accessories ved siden af”.
Alting hænger organisk sammen
Ayi Solomon har en stærk spirituel og filosofisk indgang til musikken, noget han har taget med sig fra Afrika, hvor trommen er et instrument, der samler og forener folk. Og det er nødvendigt for ham at udbrede en organisk filosofi. Han dæmper stemmen og fortæller indtrængende om sin filosofi.
”Jeg vil gerne tale om ting, der gror. Og om, at alting er forbundet. Alting hænger organisk sammen,”
forklarer han.
”Når man planter et frø, suger det til sig af dyr og insekter i jorden. Det suger til sig af ”intelligensen” i jordbunden. Og træet vokser op som en kombination af de ting. Og selvom du fælder et træ for at lave en tromme, er træet stadig i live. Og selvom du dræber et dyr, er skindet stadig levende. Det må vi forstå og anerkende som mennesker. Derfor er trommer og trommerytmer levende og helende. Og forener mennesker. Spirituelt. Fysisk. Og mentalt. Og når du danser til trommens lyd, forbinder du dig med naturen. Og desuden gør trommerytmerne mennesker glade.”