Fagbladet Musikeren

Tilfredshed og udfordringer: To musikskolelærere fortæller om deres arbejde

Over hele landet gør musikskolelærere hver dag en forskel for tusindvis af børn og unge. Her fortæller to undervisere fra hhv. en musikskole og MGK om deres glæder og udfordringer ved arbejdet. Og selv om jobbet er givende og meningsfyldt, er det ikke uden modstand, at resultaterne opnås.
Olivia Axelsen har arbejdet som musikskolelærer i seks år på Roskilde Musiske Skole. Foto: Andreas Brandrup Elkjær

Olivia er glad for at gøre en forskel 

Muligheden for at påvirke unge menneskers livsbane ved et strejf af musik, gør en verden til forskel for Olivia Axelsen. Og så betyder de fleksible arbejdstider også, at det er muligt at skabe den gode musikerbalance, som hun forklarer her. 

31-årige Olivia Axelsen har siden 2017 været fuldtids musikskolelærer på Roskilde Musiske Skole. Her er hun også tillidsrepræsentant for sine flere end 50 kollegaer, der underviser børn og unge i musik. 

Og det er et arbejde, hun er meget glad for, fortæller hun.  

”Først og fremmest er det mødet mellem mennesker i musikken, der tænder mig. Jeg føler, at jeg er med til at skabe noget meningsfuldt i mit arbejde, og at det gør en forskel for de børn og unge, jeg underviser,” siger hun. 

I løbet af en arbejdsuge underviser hun både folkeskoleelever og unge i en ungdomsklub i sang, kor og sammenspil samt sangelever i musikskolens tilbud om soloundervisning.  

Og mens nogle af eleverne selv opsøger undervisningen, laver hun også opsøgende arbejde som en del af projektet ”Skabertrang” finansieret af midler fra Kulturministeriets støttepulje ”Grib engagementet.” 

Her er opgaven at skabe eller vække en interesse for musik blandt unge, der ikke kommer fra et hjem med klaver. Men som med den rette motivation og opbakning fra eksempelvis Olivia og hendes kollegaer kan komme til at spille. 

”Her møder vi de unge i klubbens sofa, hvor vi afsøger deres lyst og interesse for at lære at spille musik eller synge. Vi skal finde ind i deres flow og vise, at vi kan hjælpe dem at overkomme de barriere, de måske oplever. Og mens nogle finder ud af, at musik ikke er for dem, er der andre, der danner bands og får nogle fede oplevelser den vej. Og begge dele er faktisk en succes i vores verden,” siger hun. 

Fedt at inspirere 

Her nærmer vi os Olivias helt store glæde og passion ved at undervise. Nemlig den, at hun oplever at kunne guide og hjælpe unge mennesker på vej, måske endda påvirke en livsvej, via musikken. 

”Det fedeste i jobbet er, når jeg kan være en inspiration og en vigtig person i de unges liv. At de finder glæden ved musikken, lærer noget om dem selv, og det liv, de vil leve. Det er det, det handler om, og det gør mig utrolig glad, når det sker,” siger Olivia, der selv er rundet af både musikskoler og MGK inden vejen senere førte til en uddannelse som musikleder fra Musikvidenskab på Københavns Universitet. 

Ved siden af sit arbejde som musiklærer spiller Olivia Axelsen keys og synger backing for Camilla Tiedt, og selv om tanken om en karriere udelukkende som udøvende musiker er besnærende, er det ikke noget, hun stræber efter. 

Jobbet som musikskolelærer giver nemlig en rigtig god musikerbalance for hende, fortæller hun. 

”Jeg er virkeligt glad for at undervise, og der er en stor fleksibilitet i arbejdet, der gør det muligt planlægge timer osv., så det passer med de spillejobs, jeg har. På den måde får jeg det bedste ud af begge dele,” siger hun. 

Som musikskolelærer er forberedelsen til undervisningen ikke skemalagt, hvilket giver yderligere frihed og selvbestemmelsen over, hvordan arbejdstiden skal fordeles, fortæller hun. 

Altså den berømte work-life-balance med et tvist af musik. 

”På den måde kan jeg normalt få det meste til at gå op med lidt god planlægning.”  

Mere og for flere 

Der er naturligvis også nogle udfordringer ved jobbet som musiklærer, fortæller hun, og nævner som det vigtigste her det politiske ønske om, at musikskoler skal være mere for flere. 

Ideen og tanken bag det mantra bakker hun op om, men hun understreger, at det kun kan lykkes, hvis vejen dertil bunder i lokal forankring og styring omkring, hvordan det giver mening. 

”Musikskoler er en broget skare, og der findes ikke én fælles løsning for os alle. Her skal man se på, hvad der giver mening for de enkelte musikskoler og deres undervisere. For min erfaring er, at der blandt de ansatte er opbakning til at prøve nye formater, men det kræver tankekraft, tid og løntimer, hvis det skal lykkes,” siger hun. 

Den øvelse kræver desuden de rigtige mennesker med de rigtige kompetencer de rigtige steder, som hun udtrykker det.  

”Det er en ny måde at arbejde på, der giver rigtig god mening, når det er gjort rigtigt. Det kræver også mere samarbejde, og jeg oplever både selv og som tillidsperson, at folk er glade for mere og tættere samarbejde med deres kollegaer. Men selv om vi skal undervise flere elever, så skal der selvfølgelig stadig være tid til soloundervisning.” 

MGK-underviseren Maria giver de unge muskler til at klare verden 

I 20 år har multimusikeren Maria Guttesen undervist på Holstebro Musikskoles MGK-linje. Her oplever hun glæden ved at guide unge musikere på rette vej, men som kvinde har jobbet også været udfordrende, fortæller hun. 
 

Lige siden hun blev færdig med sin uddannelse som rytmisk sanger og sammenspilslærer fra Det Jyske Musikkonservatorium, har 56-årige Maria Guttesen arbejdet som underviser på Holstebro Musikskole. 

Her underviser hun på 20. år på MGK, hvor hendes egne oplevelser på ungdommens musikskole har drevet hende til at gøre tingene anerledes og på hendes egen måde, fortæller hun. 

”Min tid som elev på musikskole var lidt kedelig, og der var kun én måde at lære musik på. Som ung lærer og stadig i dag brænder jeg for at vise, at det at lære musik kan gøres på mange måder. Og det synes jeg, jeg er lykkedes med, ” siger Maria Guttesen, der er født og opvokset på Færøerne.  

Maria Guttesen
56-årige Maria Guttesen har arbejdet som underviser på Holstebro Musikskole i 20 år

Hun fortæller, at hendes tilgang til undervisningen således altid har udgangspunkt i elevernes baggrund, hvad den enkelte har brug for, og hvad, der skal til for at drive deres udvikling fremad.   

”Jeg har brugt mine egne erfaringer, og jeg kan se, at det virker, når musikundervisning tilpasses den enkelte elev,” siger hun. 

Og det at gøre tingene anerledes var der – og er fortsat – plads til på Holstebro Musikskole, som hun beskriver som en arbejdsplads med højt til loftet med fokus på nytænkning og udvikling. 

Smiler ud af døren 

Spurgt, hvad den største succes i hendes arbejde er, falder svaret prompte. 

”Det er, når eleven går smilende ud af døren. Samt når de giver mig ret,” siger hun med et grin. 

Det sidste handler om den vigtige del af elevernes udvikling, hvor de flytter sig fagligt, kunstnerisk og personligt, og det er netop den største glæde ved hendes arbejde, fortæller hun.  

MGK er nemlig i hendes optik et fantastisk kursus, hvor de unge musikere ikke kun uddannes musikalsk men lærer at finde sig selv personligt og socialt, hvilket ofte leder dem ind på den vej, de skal følge i mange år. 

”Jeg ser den personlige udvikling som det vigtigste projekt for mig som underviser, og jeg plejer at sige til eleverne, at jeg gerne vil give dem nogle muskler til at klare sig ude i verden,” siger hun. 

Skal kæmpe mere 

Den slags muskler har hun selv haft brug for, for som kvinde har det ikke været lige let at klare sig i den rytmiske undervisningsverden, fortæller hun.  

Både for 20 år siden og i dag oplever hun, at hun som kvinde skal kæmpe hårdere end mændene for at få sine ønsker og ideer igennem. 

Ifølge hendes skyldes det flere ting. Fra det simple faktum, at hun som kvinde taler lavere end mange mænd, til at der på det rytmiske område har været en dominans af mænd, hvis domæne hun skulle kæmpe sig ind på, fortæller hun. 

”Der har været – og er nok stadig – en holdning om, at kvinder skal holde sig til at undervise i sang. Men jeg har villet meget mere end det, og den kamp har til tider drænet mig. Men jeg er blevet ved, og det fortryder jeg bestemt ikke,” siger Maria Guttesen. 

Eksempler på den kamp er, at Maria, der selv er både sanger, komponist, producer og sangskriver med en sideløbende karriere som udøvende musiker, var med til at starte den allerførste produktionslinje på MGK op og i dag er koordinator på samme linje, hvor hun også underviser. 

Her lærer de unge at skabe musik i form af alt fra sangskrivning over komposition til produktion og samskabelse. 

”Her bruger jeg mine egne kompetencer fuldt ud, og jeg har et stort fokus på, at alle – uanset, hvilket køn de har – kan vælge fra alle hylder og lave den musik, de gerne vil. Der er ikke en retning eller et instrument, der passer bedre til mænd end til kvinder, og den tilgang giver jeg videre til eleverne,” slutter hun.