Salg af cd'er online

Sådan sælger du din egen-producerede cd via din hjemmeside - uden at overtræde reglerne.

Der gælder særlige regler, som beskytter forbrugerne, når man vil markedsføre og sælge cd'er eller andre varer via internettet. For eksempel må man ikke uopfordret henvende sig til folk for at sælge sin cd, ligesom forbrugere ved nethandel har en særlig fortrydelsesret.

Til højre på siden finder du en standardformulering til følgebrev/faktura, du kan bruge hvis du sælger cd'er via nettet.

    Markedsføring

    Vær opmærksom på reglerne i markedsføringsloven. Man må ikke uopfordret sende e-mails rundt til folk og virksomheder, hvis e-mail adresse man tilfældigvis har fået i en anden forbindelse, med tilbud om fx at købe ens cd, eller hvis man har fundet den på internettet. Forbuddet gælder også i forhold til at skaffe kunder til fx spillejobs. Man må kun sende den slags e-mails til nogen, der har givet samtykke til det.

    Har man derimod allerede handlet med nogen, der i samme forbindelse har givet sin e-mail adresse, har man lov til at markedsføre egne, tilsvarende produkter og ydelser overfor kunden, forudsat vedkommende i forbindelse med afgivelsen af e-mail adressen har haft mulighed for at frabede sig henvendelser. Dvs. at man i forbindelse med den første handel skal give køber mulighed for at takke nej til yderligere markedsføring. Man skal også huske at give kunden mulighed for let og gebyrfrit at framelde sig mailinglisten i enhver, fremtidig e-markedsførings.

    Hvis man sælger sine cd'er via nettet på den måde, at folk uopfordret sender en e-mail for at bestille den, kan man passende i sin svar e-mail bede dem bekræfte, om man må bruge deres e-mail til at sende fremtidige tilbud om varer eller koncerter til dem. Hvis de svarer ja, kan man gøre det, hvis de ikke svarer eller svarer nej, må man ikke. Dette vil være den høfligste metode.

      Er jeg erhvervsdrivende?

      Hvis man har en hjemmeside, hvor man tilbyder salg af cd'er, anses man for at være erhvervsdrivende i forhold til forbrugeraftaleloven. Man kan ikke dække sig ind under, at man fx aldrig har solgt mere end nogle få cd'er, at det er bagatelagtigt, eller at man ikke har virksomhed i skattemæssig forstand. Derfor er det klogt at sætte sig ind i de pligter, man har som sælger, og hvilke særlige rettigheder køberen har.

      Nedenstående regler gælder for handler mellem en erhvervsdrivende og en forbruger.

      Selve handlen

      Inden en handel indgås, dvs. som standardoplysninger på selve hjemmesiden, skal følgende oplysninger kunne læses af forbrugeren:

      1. Sælgers navn og adresse, samt erhvervsmæssige hovedaktivitet; fx musiker Jens Nielsen, Hovedgaden 2, osv.
      2. Varens karakter og væsentligste egenskaber; fx cd'ens titel, kunstnerens navn, antal musiknumre evt. titler.
      3. Den samlede pris for varen inklusive omkostninger, moms* og andre afgifter; fx 100 kr. + moms 25 kr. + leveringsomkostninger (porto er momsfri) 20 kr. = samlet pris 145 kr. Hvis man pålægger et administrationsgebyr, skal dette også fremgå, og der skal også beregnes moms af dette beløb.
      4. Vilkår om betaling og levering; fx indbetalingskort vedlægges eller oplysning om en konto til betaling samt en betalingsfrist, leveringsmåde, og leveringsfrist (ifølge loven maks. 30 dage).
      5. Fortrydelsesretten i henhold til loven (14 dage). OBS læs nedenfor.
      6. Hvor længe oplysningerne ovenfor er gældende, herunder hvor længe varen udbydes til den anførte pris; fx oplysninger og tilbud er gældende til [dato].

      Note: * tillæg af moms gælder kun for momsregistrerede virksomheder.

      Oplysningerne i pkt. 1-5 skal også anføres på den faktura , der sendes til forbrugeren.

      Tips til cd-salg via internet

      Standardformulering til brug på din hjemmeside og i følgebrev/faktura:

      Fortrydelsesret

      1. I henhold til forbrugeraftaleloven har du som forbruger ret til at returnere cd'en senest 14 dage efter modtagelsen, hvis du fortryder købet. I så fald tilbagebetaler vi hele varens pris og alle omkostninger forbundet med salget og forsendelsen, hvis du allerede har indbetalt den medfølgende faktura.
      2. Fortrydelsesretten er betinget af at forseglingen på cd'en ikke er brudt.
      3. I tilfælde af returnering beder vi dig oplyse dit navn og din adresse, ordre nr., samt reg.nr. og konto nr. til din bank.
      4. Cd'en sendes retur til: [navn og adresse]. Du skal selv betale for omkostningerne ved returneringen.

      Fortrydelsesret

      Særligt angående punkt 5, fortrydelsesretten, skal der gives helt præcise oplysninger.

      Fortrydelsesretten indebærer en ret for forbrugeren til at træde tilbage fra handelen inden for en frist på 14 dage fra den dag, hvor forbrugeren har modtaget varen og fakturaen. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren har afsendt varen retur inden fristens udløb. Sælger skal også huske at oplyse returneringsadresse.

      Ifølge loven er det som hovedregel godt nok, at varen returneres i "væsentlig samme stand og mængde", som den blev modtaget af kunden. Hvis der ikke var særlige regler for, at man som sælger af cd'er kunne sikre sig, at køberen ikke bare kopierede cd'en til sin pc og så sendte originalen retur, ville man være dårligt stillet som sælger. Men det er der heldigvis.

      Forsegling sikrer mod kopiering

      Ved internetsalg af lyd- eller billedoptagelser må sælger sikre sig ved, at køber ikke bryder den forsegling, man har sendt varen i, hvis køberen skal kunne gøre brug af fortrydelsesretten. Derfor er det mest praktisk, hvis man får produceret sine cd’er med forseglet plastomslag.

      Det skal fremgå af leveringsbetingelserne, at fortrydelsesretten bortfalder, hvis køberen har brudt forseglingen. Omkostningerne ved returneringen af varen påhviler forbrugeren. I tilfælde af at forbrugeren gør brug af sin fortrydelsesret, skal man som sælger snarest muligt, og senest 30 dage efter at man har modtaget varen, tilbagebetale køberen det fulde tilgodehavende.

      Man må altid gerne give forbrugeren bedre betingelser end anført, fx en længere fortrydelsesfrist, hvis man har lyst, men man må aldrig stille forbrugerenn dårligere end loven foreskriver.