Præsentation af vores kandidater
Michael Justensen
Jeg stiller op som formand for DMF, fordi jeg brænder for musik og musikernes vilkår. Jeg er professionel musiker, og har i 25 år været valgt som tillidsmand og formand. Jeg har i 25 år været formand og daglig leder af DMF København med dagligt ansvar og ledelse af afdelingens ansatte. Jeg forhandler løn og ansættelsesforhold på dele af statens område, og jeg har års erfaring i politisk lobbyarbejde. Jeg har flere gange været med til at sikre orkestre mod nedlæggelse. Med 25 år i DMF’s Forretningsudvalg og HB har jeg en indgående viden om den diversitet i faglige og kulturelle forhold, som præger vores medlemmers levevilkår, og som DMF skal kæmpe for at forbedre. For mig er erkendelsen af denne kendsgerning afgørende for at turde bestride en så kompliceret post som formand for DMF. Kompetence og viden er afgørende for succesen i fagpolitisk arbejde. DMF skal have et magtfuldt Kulturpolitisk koordinationsudvalg, som forfølger musikernes interesser med målrettet lobbyarbejde rettet mod beslutningstagerne og pressen. Vores lokalafdelinger og Regionssamarbejde skal styrkes med bedre og regelmæssig kontakt til formandskabet og hovedbestyrelse. Freelanceområdet – rytmisk som klassisk – skal sættes øverst på dagsorden. Lønforholdene skal bringes i orden. Fornyelse bygger på erfaring. Vi skal stå tæt sammen i DMF, hvis orkestre, spillesteder og arbejdspladser skal komme fornuftigt og sikkert igennem Coronakrisen. Læs mere: http://www.dmfkbh.dk/da/
Søs Nyengaard
Det er første gang i 28 år, der er formands- skifte, og sammen med Henrik Jansberg og Benjamin Aggerbæk, vil jeg favne denne unikke mulighed for positiv forandring. DMF er et fag- forbund, hvis fundament er at kæmpe for musikernes rettigheder og arbejdsvilkår. Men i dag har vi også brug for mere synlighed i det offentlige rum. Vi har en vigtig rolle at spille ved alle debatter, der berør vores medlemmer. Input fra DMF skal dog være baseret på faglighed, indsigt og viden. Derfor skal hele den politiske ledelse – hovedbestyrelsen – gøres meget mere operationel. DMF skal være i konstant dialog med medlemmerne. Med tillid og respekt skal vi bygge på bredde, viden og erfaringer fra alle hjørner af vores organisation, lokalafdelinger og samarbejdspartnere, så vi kan favne alle medlemsinteresser og omsætte dem i politiske udmeldinger – eller konkret i forhandlinger. Kulturlivet er under hårdt pres, og vi har et fælles ansvar. Det kræver vilje, ord og handling – og så kræver det solidaritet og sammenhold i hele kulturlivet. Jeg vil arbejde på, at solidariteten og sammenholdet bliver styrket for at fremme vores fælles dagsorden, til gavn for alle. Ikke mindst, vores samfund! Med mange års erfaring som musiker, symfoniker i 35 år, TR i 13 år, og som formand for Landsdelsorkestermusikernes Fællesråd, samt medlem af kommunale udvalg og DMF’s HB og FU, ved jeg, at musik er vores fælles sprog, vores passion og vores liv. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi står stærkest, når vi står sammen.
Henrik Jansberg
Jeg vil være med til at give ny energi til Dansk Musik Forbund. Musikerne har brug for, at vi som forbund går op i gear, både i ord og handling. DMF skal skabe større politisk opmærksomhed på musikkens og musikernes betydning i samfundet. Vi skal tale musikkul- turen op og skabe politisk opbakning til et stærkt professionelt musikmiljø i Danmark. DMF er Danmarks største faglige fællesskab for professionelle musikere. Det skal vi fortsat være, men vi skal øge medlemstallet og vise hvilken samlende kraft, musikerne er for samfundet. Vi står stærkere, når vi forhandler samlet, og forhandle, det skal vi. DMF skal være på forkant med nye aftaler og overenskomster – også på områder, vi ikke er lykkedes med tidligere. Musikernes vilkår skal forbedres. Det vil jeg arbejde for sammen med Søs Nyengaard og Benjamin Aggerbæk, og et aktivt HB der præges af saglige argumenter, intelligent strategi og god kommunikation. Jeg er uddannet violinist fra konservatoriets folkemusiklinje, og afslutter snart en diplomuddannelse i ledelse. Gennem de mange praktiske og politiske niveauer jeg arbejder på, har jeg opnået ledelses- og bestyrelseserfaring, og som tillidsrepræsentant har jeg forhandlet både individuelle lønaftaler og overenskomster for musikere og undervisere.
Jesper Løvdal
DMFs medlemmer har mere forskelligartede jobs og flere faglige udfordringer end andre brancher. DMF skal have en aktiv rolle både fagpolitisk og i det kulturpolitiske Danmark. Jeg stiller op som ny næstformand for at tage handling sammen med DMFs medlemmer for vores jobs og vores musik. Jeg vil arbejde for, at DMF kommer i konstruktiv dialog med kulturinstitutionerne, så vi fortsat er den førende kulturpolitiske aktør. For at kunne videreudvikle DMFs indflydelse skal vi have et kulturpolitisk udvalg under Hovedbestyrelsen, der bruger hele DMFs viden og erfaring til at analysere det politiske landskab. Vores lokalafdelinger skal bringes tættere på Hovedforbundets arbejde. Den regelmæssige kontakt og delingen af politik og erfaringer i hele DMF skal prioriteres højere, og aktiviteter i lokalafdelingerne skal styrkes. En større analyse af vores medlemmers arbejdssituation er kun blevet mere aktuel nu, hvor stregen imellem musikerne og vores arbejdsgivere er blevet trukket kraftigt op. Det fremtidige arbejdsmarked kræver klare udmeldinger om vores rettigheder og aftaler. På flere områder skal der ske en udvikling af honorarer, for at professionelle musikere kan have en anstændig indkomst. Fra mit tidligere formandsarbejde har jeg erfaring med at udvikle bestyrelse og sekretariat, så vi samlet kan løfte DMF nu. Forbundet har brug for et kreativt og demokratisk lyttende formandskab, der er dagligt til stede i musikmiljøet og for DMFs medlemmer.
Benjamin Aggerbæk
For at løfte fremtidens DMF skal man være et team, der tager arbejdshandskerne på, lægger en plan og kommer i gang. Jeg stiller op som 2.næstformand i et ledelsesteam med Søs & Henrik. Vi vil styrke DMF’s synlighed og relevans.
1. Ny ledelseskultur – en stærk formandstrio & et stærkt HB. Vi vil uddele ansvarsområder i formandskabet og forvente et stærkt og aktivt HB. Formandstrioen fordeler ansvarsområder efter spidskompetencer:
- Søs: Formand med særlig viden på det klassiske område.
- Henrik: Særlig viden om musikundervisning og freelanceres vilkår.
- Jeg: Sangskriver, jazz- og festmusiker. Mit fokus er freelanceres vilkår & de unge. Med mange års erfaring vil jeg sikre, at HB skaber aktive ungdomsudvalg i hele Danmark. Mit fokus er også de store dagsordener, såsom kønsbalance og klimadagsordenen.
2. En ny bro til politikere og kunstnerorganisationer:
- DMF skal arbejde i mange politiske lag. Det kræver, at mange banker på med samme dagsorden. Vi vil med et stærkt HB sørge for, at politikerne lytter til DMF.
- Vi skal løfte i flok og forny vores samarbejder med kunstnerorganisationer. DMF skal sørge for, at musikerne altid er en del af kulturdagsordenen.
3. En stærk bro til lokalafdelingerne
- Vi skal samarbejde for at fremme musikernes vilkår. HB skal lytte og styrke samarbejdet, så vores fælles dagsordener bliver lokalt og regionalt rodfæstet.
Jeg stiller op for at skabe forandring med forankring i musikernes virkelighed. Vores trio har bredden og viljen til at arbejde for alle musikere.
Thomas Thomsen
Til daglig studerer jeg lyddesign i Aarhus og arbejder som elektronisk komponist. Jeg har siddet i hovedbestyrelsen som ungdomsrepræsentant i 2 år og har tidligere siddet i DMF Hjørrings bestyrelse i 4 år. Jeg er 25 år og har tæt kontakt og dialog med forskellige ungdomsmiljøer. Med min indsats vil jeg rigtig gerne vise dem, at DMF er det helt rigtige sted at organisere sig som professionel musiker. De mindre afdelinger er en del af mit hjerteblod, og derfor er min vision også, at de mindre afdelinger rundt om i landet bliver mere inddraget i beslutningerne og får reel mulighed for at skabe forandringer lokalt. Som 2. næstformand vil jeg og det øvrige formandskab holde kvartalsvise møder med alle lokalafdelinger med fokus på dialog om deres muligheder og udfordringer. Her er det vigtigt for mig, at der er et større fokus på den enkelte afdelings ønsker og vilkår i stedet for standardløsninger, så at hovedforbundet sammen med lokalafdelingerne kan udvikle sig. Her vil jeg inddrage min egen erfaring fra mit arbejde i DMF Hjørring og de vilkår, som en lille afdeling har og arbejder med. Som 2. næstformand vil jeg også arbejde for, at flere elektroniske musikere melder sig ind i DMF, da der er en stor potentiel medlemsskare i vores kollegaer på den elektroniske scene. Jeg vil som 2. næstformand arbejde for at opbygge kontakter til den elektroniske scene og til aktører som Strøm og Elektronisk Musik Danmark, hvor vi gensidigt kan hjælpe og drage nytte af hinandens erfaringer.
Thomas Sandberg
Jeg har valgt at stille op til hovedbestyrelsen i DMF, fordi musikeres arbejdsvilkår i Danmark og respekten herfor, samt kunstens placering og betydning i samfundet, optager mig. Vi er i en alvorlig tid, hvor kulturens institutioner, orkestre, spillesteder og freelancemusikere over en bred genremæssig palet er truet, og hvor både fag- og kulturpolitisk handlekraft og strategisk tænkning er påkrævet. Jeg går ind for at samle alle de gode stemmer og kompetencer, der er til stede i DMF og rette dem konstruktivt mod de samfundsmæssige udfordringer, vi kigger ind i. Samarbejde og diversitet er vigtige pejlemærker for mig – ladet med både erfaring og nytænkning. Jeg har som freelancemusiker i 30 år bevæget mig i de fleste genrer og har også haft min gang i orkestre, ensembler og teatre. Jeg har spillet for både børn og voksne over hele verden og har i mit virke altid forsøgt at nedbryde grænser mellem genrer og kunstformer for at skabe nyt. Jeg har stor kulturpolitisk erfaring via bl.a. medlemskab af Statens Kunstråd Musikudvalg og har ligeledes fagpolitisk erfaring fra DMF i forbindelse med bl.a. overenskomstforhandlinger med LMS. Jeg modtog DMF’s tillidsmandspris Årets Walde i 2019.
Læs mere på: www.thomassandberg.dk
Tom Frederiksen
Jeg hedder Tom Frederiksen, og er formand for DMF-Slagelse.
Hvad vil jeg gøre:
- Arbejde for at hverve og fastholde medlemmer i samarbejde med lokalafdelingerne.
- Forbedre samarbejdet mellem hovedbestyrelsen og lokalafdelingerne.
- Arbejde for en markant mere effektiv beslutningskultur i DMF.
Hvordan vil jeg gøre det:
- DMF-Slagelse fik 11 nye medlemmer i 2019
mange af disse tiltag kan overføres direkte til forbundet og andre lokalafdelinger.
Aktivitet er nøgleordet.
- Forud for, og efter hvert hovedbestyrelsesmøde at informere de lokalafdelinger, som jeg repræsenterer i hovedbestyrelsen og bringe sager op i hovedbestyrelsen for afdelingerne.
- Enhver god beslutning indeholder 4 h’er:
- Hvad er opgaven?
- Hvem skal løse den?
- Hvornår skal den løses?
- Hvad må det koste?
Hvis beslutninger ikke indeholder disse elementer, er det drøftelser og hensigtserklæringer - som jo også er relevante, men kun som grundlag for beslutninger om egentlige handlinger. Aktivitet, aktivitet, aktivitet – det er altid bedre at gøre noget, end ikke at gøre noget. Jeg støtter op om formandstrioen: Søs Nyengaard som ny formand, Henrik Jansberg som næstformand og Benjamin Aggerbæk som 2. næstformand. De har lovet, at de faktisk vil gøre noget!! De har en plan – hvilket må siges at være et stort fremskridt. God kongres...
Inger Allan
Med et mangeårigt virke i musikkens tjeneste stiller jeg op som fynsk kandidat til en ny periode som hovedbestyrelsesmedlem i Dansk Musiker Forbund. Jeg er på 6. år formand i DMF Svendborg Afd. og har en meget bred baggrund som udøvende musiker (freelance), underviser på mange niveauer, arbejdsgiver (rektor, musikchef), arrangør og med en stærk administrativ erfaring og fag- og kulturpolitisk skoling i bagagen efter en 8–årig periode i Kunstfondens Projektstøtteudvalg for musik. Jeg har siddet i én periode som HB/FU- medlem, nemlig fra 2016 og til nu, hvor jeg bl.a. har haft ansvaret for tilrettelæggelsen og afviklingen af TMU–uddannelsen, som har fået en ny struktur, der er blevet godt modtaget af medlemmerne. Derfor føler jeg mig klædt ret godt på til at forfølge de mål, jeg betragter som vigtige for DMF, nemlig 1) at bevare og udnytte diversiteten i forbundets afdelinger, små som store, til at fremme omgivelsernes forståelse for det at være musiker, 2) at styrke accepten og følelsen af fagligt fællesskab mellem professionelle musikere i alle afskygninger, og sidst, men ikke mindst 3) konstant at kæmpe for, at musikerne sikres de bedst mulige arbejds- og levevilkår.
Kim Schultz Jensen
Mit navn er Kim Schulz Jensen, og jeg vil gerne vælges ind i Hovedbestyrelsen for DMF. Jeg er formand for DMF Silkeborg og TR på kulturskolen Den Kreative Skole i Silkeborg. Samarbejde er det vigtigste – man står langt stærkere, når man samarbejder. Viljen og evnen til samarbejde er en kernekompetence for en fagligt aktiv, og man må aldrig give op; giver vi først op på de indre linjer, så har vi helt sikkert tabt på de ydre linjer. På arbejdspladsen kan vi ende i konflikt, og det skal man kunne være i og være klar til, hvis forholdene kræver det. Det kan være meget opslidende, og man skal som faglig soldat være velfunderet fagligt, socialt, privat og mentalt. Vi skal hjælpe hinanden med at være kompetente fagligt aktive. Musikskoleoverenskomsten flopper på et af de absolut vigtigste punkter “arbejdstid”. Det er fuldstændig op til musikskolelederen at bestemme, hvor stor en del af medarbejderens arbejdstid, der skal skemasættes til undervisningstid. Det duer ikke. Jeg mener, at DMF bør arbejde for at ophøje minimumstarifferne til overenskomster med kunstnerbureauerne og spillestederne. Det vil være en stor fordel, også for modparten, at der er centrale aftaler omkring løn- og arbejdsforhold for freelancere. Jeg går ind for en styrkelse af lokalafdelingerne. Lokalafdelingerne styrkes bedst ved, at de arbejder endnu bedre og tættere sammen med hovedforbundet. DMF og DMpF skal sammenlægges. God kamp, god kongres og tak for ordet.
Jakob K. Pedersen
Det er nok ikke gået mange forbi, at Dansk Korforbund og DMF er fusioneret. Og med korsangernes indtræden i DMF, repræsenterer vi et nyt område, som forbundet skal varetage. Som formand for Korsangernes Fællesråd stiller jeg mig derfor til rådighed som garant for den viden, der skal sikre, at hovedbestyrelsen kan varetage dette nye område på bedste vis. For mig er det vigtigt, at sammensætningen af hovedbestyrelsen bliver så bred som mulig og med så mange forskellige ekspertiseområder som muligt. Samlet skal vi stå som en stærk hovedbestyrelse, der kan varetage alle medlemmers interesse. Kulturen og musikerne står i en historisk stor krise. Ikke fordi vi ikke er relevante i befolkningen, snarere tværtimod, men fordi en pandemi har umuliggjort, at vi kan dele kunsten med hinanden på de måder, vi kender. Det skaber ny kreativitet hos kunstnerne, men det skaber også nye problematikker, der kræver, at politikerne forstår, at kunsten er en levende organisme i konstant forandring. For vi har brug for kunsten, og vi har brug for politikere, der kerer sig om kunsten og kunstnerne. Og kulturen er på vej tilbage på den politiske dagsorden. Det skal vi udnytte, og vi skal blive ved med at insistere på vigtigheden af kunst og kultur i vores samfund. Det vil jeg sammen med en ny hovedbestyrelse arbejde for. Jeg kan bidrage med min viden om korområdet og det klassiske område samt min erfaring fra fagbevægelsen som tidligere formand for Dansk Korforbund. Derfor skal du stemme på mig.
Anne Eltard
Jeg er violinist og freelancer og har været medlem af DMF siden 1982. Jeg stiller op til HB med et ønske om at være med til at gøre vores fagforening til et transparent, stærkt og tidssvarende forbund. Ud over at være udøvende, turnerede musiker, har jeg altid været organisationsmenneske. Jeg sidder i bestyrelsen i DMF KBH, DJBFA og foreningen Musikbevægelsen af 2019 (der arbejder med kønsubalancen i musikbranchen). Jeg er gammel spillestedsleder og har undervist i musik i mere end 30 år og har siddet i flere fordelingsudvalg. Et reflekteret blik på organisationens arbejde, hvor det vigtigste er at sørge for ordentlige forhold for musikere, er essentielt. Vi skal undgå nepotisme og styrke en positiv udvikling for musikere, uanset genre og de mange forskellige tilknytninger til arbejdsmarkedet. Forbundet skal afspejle den tid, vi er i og er på vej mod. Det prekære Arbejdsmarked er en realitet for mange af vores kolleger. Det presser i sidste ende ikke kun freelancere, men har en effekt på hårdt tilkæmpede rettigheder. Overenskomster og deres eksistens er truet. Derfor er der brug for et stærkt og tydeligt fagforbund, der kan gå forrest og formår at markere sig stærkt politisk. Historien og de slag, der er vundet og tabt, skal huskes, for kun på den måde, kan vi lære og hele tiden udvikle os i en positiv retning, til glæde for vores kolleger og det danske samfund
Per Sander
Jeg hedder Per Sander og genopstiller som bestyrelsesmedlem for DMF i region Sjælland som F-medlem indenfor den rytmiske musik og er med i TMU. Mine kernepunkter er at finde nye måder at fastholde og hverve medlemmer på, så vi kan få stoppet den tilbagegang, der desværre er i de fleste af vores afdelinger. Vi skal også være bedre til at arbejde sammen i de små lokale DMF-afdelinger. En kæphest er at prøve at få spillestederne til at forstå, at man skal betale musikere en ordentlig løn – vi har trods alt brugt mange timer på at stå i øvelokalet for at få det til at lyde lækkert, men ved godt, at det er en tilbagevendende diskussion og forhandling mellem arbejdsgiver og lønmodtager. Vi har alle stået i den situation, hvor vi som nyt band gerne vil ud at spille og lader os ’nøje’ med en kasse øl. Det kan også godt gå i nogle tilfælde i starten, men nogle spillesteder kalkulerer med, at man som musiker i realiteten skal spille gratis. Jeg er medlem af DMF, fordi jeg er stolt af at være musiker og ved, hvor vigtigt det er for vores branche at have et bredt netværk, der gør, at det er lettere at få kontakt med andre, der er i samme situation, som os selv – både fagforeningsmæssigt, men også for at finde nogen at udøve vores musik sammen med. Her spiller DMF en central rolle. CV: Hovedinstrumenter: Trommer og keys. Har optrådt siden 1977 i både Danmark og Europa i bl.a.: The Action Band – Scarlet Lady – Onlocation – Shades & Peters - Make It Sweet
Stina Tølbøll Bekker
Stina Tølbøll Bekker. 32 år og bosat i Odense. Jeg er freelancemusiker, sanger og sangskriver under eget navn og i andre projekter. Derudover underviser jeg i samspil og sang- skrivning, er banddoktor/coach, fundraiser, projekt- og eventmager. Jeg er forperson i DMF Odense og har været ungdomsrepræsentant i HB i 3 år. Nu er tiden moden til at trække mere arbejdstøj på og præge fremtidens DMF. Mit bidrag i hovedbestyrelsesarbejdet: En tæt kontakt til ungdoms- og vækstlagsmiljøer. Min erfaring med etablering af projekter og rammer for unge musikere, både inden- og udenfor musikuddannelserne, kan komme hele DMF til gode og understøtte dannelsen af en stærk fødekæde. Mine innovative og entreprenante egenskaber, som også indebærer evnen til at lytte, skabe tillidsfulde relationer og starte samarbejder. En naturlig forståelse for dét at være kvinde i musikbranchen og et nuanceret indblik i processen mod lige vilkår – uanset køn, alder og etnicitet. Min evindelige tro på fællesskabets styrke og frasen: At løfte i flok. Mine mærkesager for de næste 4 år: At præge DMF’s struktur og organisering, så den er tidsaktuel og understøtter nutidens og fremtidens musikerliv. At styrke den stolthed, som enhver musiker burde føle – og særligt danne unge musikere til at stå ved deres værdi. At HB løfter i flok ved at få alles styrker i spil til gavn for fællesskabet. Et effektivt HB er afgørende, når der opstår forandringer og strømninger, og vi skal være skarpere til at kommunikere hurtigt og tydeligt
Sanne Grøn
Jeg er uddannet klassisk trompetist fra Nordjysk Musikkonservatorium med musiklærereksamen i 2001 og herefter 2 studie-år i Frankrig. Siden studietiden har jeg brændt for at undervise. Jeg har altid funderet over den gode og tidlige musikalske begyndelse hos barnet. Dette førte mig til efteruddannelsen leg, spil og bevægelse på RMC og senere Suzuki uddannelsen for trompet. Siden 2005 har jeg arbejdet på Helsingør Musikskole, dette er min hovedbeskæftigelse. Her underviser jeg trompetelever i alderen 5-20 år, har cornethold på Hornbæk skole, indgår som lærer i et af blæserorkestrene samt har barn/ forælder-hold i grundskolen. Jeg er valgt som TR på musikskolen. Udover den pædagogiske udvikling, interesserer jeg mig meget for mine kollegers faglige vilkår og arbejdsmiljøet. Vi har dalende elevtal på musikskolerne. Musikpædagogik skal øverst på dagsordenen, og vi skal i gang med at sparre med hinanden på tværs af musikskolerne, konservatorierne og det professionelle musikliv. Flere musikskoler samarbejder med folkeskolerne. Det går godt, men der er også udfordringer. Vi må være i stand til at tage de svære snakke. Hvad går godt, hvad er mindre godt, og vi skal vidensdele med hinanden. Vi har brug for en musisk rød tråd i Danmark, og vi skal overbevise politikerne om, at kunst, kultur og musik skal øverst på dagsorden. Jeg brænder for dette og har stor lyst til at yde en faglig indsats. Derfor stiller jeg op til Hovedbestyrelsen
Camilla Overgaard
Jeg stiller op til HB, fordi jeg gerne vil bidrage aktivt til at styrke den fælles stemme, vi har i DMF. Musikbranchen og hele kultursektoren er i konstant og hurtig forandring, og det kalder på nysgerrighed og nye løsninger. Vi skal arbejde sammen på tværs af generationer og sikre både, at den viden, der ligger i forbundet, gives videre, men også at ny viden opstår. Derfor er det nødvendigt, at flere yngre musikere involveres aktivt i DMF og kan spejle sig i organisationen – også på ledelsesniveau. For at styrke vores fagforbund skal vi tænke sammen både internt i DMF og eksternt i samarbejde med de andre brancheorganisationer. Vi skal blive ved med at sikre gode vilkår for medlemmerne på de eksisterende arbejdsmarkeder, men vi skal også være med fremme og opsøgende, hvor nye potentielle arbejdsmarkeder for vores medlemmer opstår. Det er et faktum, at vi lever i en globaliseret verden. Internationale samarbejder er allerede en naturlig del af virket som musiker for mange medlemmer, og det er derfor vigtigt, at vi har det internationale perspektiv med i arbejdet i hovedbestyrelsen. Jeg er guitarist og sangskriver, uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium og har i halvandet år været en del af bestyrelsen i DMF-Aarhus. Derudover har jeg de sidste 3 år bl.a. arbejdet under konservatoriernes europæiske paraplyorganisation AEC i to arbejdsgrupper med fokus på entreprenørskab og studenterrepræsentation og har erfaring med repræsentativt arbejde fra mange andre sammenhænge.
Sara Nigard Rosendal
Mit navn er Sara Nigard Rosendal, og jeg stiller op som kandidat til Hovedbestyrelsen. Jeg har siddet i DMF Københavns bestyrelse siden 2013 og forinden været aktiv i afdelingens ungdomsudvalg. Jeg er uddannet klassisk slagtøjsspiller og arbejder især med ny musik, som går på tværs af genrer og kunstformer. Med mit arbejde i DMF kæmper jeg for:
- At tale musik og kultur op: Kulturen er lige nu på en sidsteplads i det politiske landskab, og det skal vi have lavet om på. Vi skal punktere de mange myter, der hersker omkring vores kulturliv i Danmark.
- En mere ligestillet musikbranche, hvor vi aktivt arbejder på bred repræsentation, når det kommer til køn, alder og etnisk ophav. Musikbranchen er desværre også præget af sexisme, og den vil jeg til livs.
- Bedre rettigheder til musikere – især for prekariatet/freelancere. Vi skal arbejde, gerne på tværs af forbund og brancheorganisationer, for at lappe de huller, der er i systemet.
- Inddragelse af de yngre og nyuddannede musikere og bedre kontakt til musikuddannelserne.
- Generelt bedre kommunikation til medlemmer.
- Ny kultur i bestyrelsesarbejdet: Jeg tror, vi kan få flere og grundigere resultater, end vi gør nu, ved at bruge hinandens kompetencer bedre og uddelegere opgaverne mere hensigtsmæssigt.
Jeg støtter den opstillede formandskabs-trio bestående af Søs Nyengaard, Henrik Jansberg og Benjamin Aggerbæk, da jeg mener, at de repræsenterer en vigtig forandring for DMF