OrkesterMester gør skoleelever lydhøre overfor både musikken og hinanden
Det landsdækkende initiativ, Orkester-Mester, giver flere børn i de danske folkeskoler mulighed for at få deres eget musikinstrument mellem hænderne og få gode musikalske oplevelser gennem orkestersammenspil. I stedet for en enkelt ugentlig lektion i musik får 2. og 3. klasses eleverne på de deltagende skoler tre lektioner i musik om ugen, hvoraf de to lektioner er sat af til at øve i skoleorkestret sammen med resten af klassen.
”Jeg kan især se på eleverne i 3.klasse, der er halvandet år henne i forløbet, at de er pavestolte over at kunne spille et instrument, og at der er rigtig god pædagogik og læring i det her. Børnene bliver simpelthen bedre til at være sammen”, fortæller skoleleder Jørgen Dyrskjøt Thorsen fra Skolegades Skole i Brønderslev.
Indtil videre deltager 9 skoler, med i alt ca. 1100 børn, fordelt over hele landet i Orkester-Mester. Projektet er arrangeret på den måde, at skolernes musiklærere i fællesskab med musikskolelærerne fra den kommunale musikskole står for undervisningen af skoleorkestrene, der har vist sig at have en rigtig positiv effekt på både undervisningsmiljøet og elevernes indbyrdes forhold.
”Når man spiller i orkester, skal man øve sammen, vente på hinanden, lytte til hinanden og hinandens instrumenter og give hinanden plads. Det giver sig selv, at det er nu, vi skal have klarinetterne på, og nu kommer violinen ind. Det disciplinerer børnene. Nogle af de børn, der kommer i skole i dag, kan have svært ved at forstå regelsættet i skolen. I orkestret bliver mange af de regler slået fast”, forklarer Jørgen Dyrskjøt Thorsen.
FÆLLES SPROG
På Ådalskolen i Skive har skoleleder Jakob Holten Olsen også tydeligt mærket, hvor- dan OrkesterMester har haft en positiv ind- flydelse på elevernes adfærd.
”Jeg synes, det er en gave at være med i projektet. Det handler ikke bare om, at børnene får nogle musiske kompetencer. Det handler om almen dannelse. Orkester- spil giver børnene nogle vigtige kompeten- cer til alle andre aspekter af livet. De løfter noget i fællesskab. Fællesskabsfølelsen er rigtig vigtig for os på skolen. Musikken er et vigtigt sprog. Et fælles sprog hvor alle er lige. Ingen er forud for hinanden. Alle har samme udgangspunkt og starter samme sted, nem- lig som nybegynder”, påpeger han.
I det hele taget er børnenes indbyrdes forhold ændret til det bedre, efter de er ble- vet en del af OrkesterMester-projektet.
”Vi har fået en meget harmonisk gruppe
– også trivselsmæssigt. Selvfølgelig kan der stadig være lidt fnidder mellem børnene af og til, men dem, man spiller sammen med, knytter man nogle særlige bånd til. Der skal mere til, før man går i flæsket på hinanden. Når dirigenten stiller sig op og gør tegn, så er de klar og tunet ind. Så forsvinder alt andet”, siger han.
Deres orkester har allerede været ude at optræde til seks koncerter sidste år, og han oplever, at det giver eleverne en enorm stolt- hed og glæde.
”Musik er en holdsport, hvor man vinder hver gang. Selvom du kommer til at spille lidt forkert, så stiller du op, og du gør dit bed- ste, og det er dét, vi forlanger af hinanden i orkesteret”, understreger Jakob Holten Olsen, der mener, at dét at være med i orkestret giver eleverne et rigtig godt afsæt til deres videre skolegang og liv fremadrettet. ”Personligt tror jeg på, at det giver børnene indlevelse og meget mere end bare at spille et instrument og musik. Det giver børnene en åbning til nye dimensioner og en evne til at nyde musikken og finde musik- ken, og nogle vigtige strenge at spille på fremadrettet i livet. OrkesterMester giver så meget mening. Det er noget af det mest fantastiske, der er sket for vores skole”, fortæller han.
STØRRE RO OG FORSTÅELSE
Maria Mygind, der er afdelingsleder på Broskolen afd. Rolfsted i Faaborg, kan heller ikke få armene ned, når hun taler om Orkester- Mester-projektet, og hvad det har bidraget med på skolen. Hun oplever, at dét faktum, at børnene lærer at lytte til hinanden gennem deres deltagelse i orkestret, smitter af på alle de øvrige fag på skoleskemaet.
”Det har også indflydelse på matema- tikundervisningen og alle de andre fag. Børnene kunne godt førhen miste koncen- trationen i den almindelige faglige under- visning, men de er blevet mere opmærksom- me på hinanden nu og derved også bedre til at lytte til hinanden. Der er blevet en meget større ro og forståelse nu. Vi er overbevist om, at når vi dyrker sang og musik i fællesskab, så lærer børnene en hel masse. De lærer at ven- te på tur, at arbejde sammen og at, hvis det skal lykkes, skal de kunne være i ro sammen.
Det er også forudsætningerne for et godt liv og sameksistens med hinanden i klassen og nøglen til, hvordan vi giver hinanden et godt undervisningsmiljø”, påpeger hun.
Skoleinspektør på Broskolen, Flemming Mortensen, tilføjer:
”De lærer både at være gode elever og at spille et instrument. Mange børn i dag opdrages som stjerner og er stjerner i deres eget liv, og når stjerner møder hinanden, kan de blive i tvivl om, hvem der skinner klarest. Når stjernebørn møder hinanden i skolen, kan det være svært. I orkesteret er de på lige fod og lærer at læse noder på lige fod. De finder ud af, at de har brug for hinanden, og at de ikke kan køre solo”.
Efter halvandet år i OrkesterMester har børnene på Broskolen ikke mistet gejsten.
”Vores børn er rigtig glade for musik- timerne hver uge. De øver sig derhjemme, og dét er en lektie, de ikke lader være med at lave. Vi sørger også for at sætte en tilpas indlæringskurve, hvor de hele tiden er med, men hvor de også hele tiden udfordres lidt”, forklarer Flemming Mortensen, der drømmer om at holde liv i skolens orkester fremadrettet og kunne fortsætte det helt op i udskolingen.
”Jeg er overbevist om, at hvis man ind- drager musik mere i folkeskolen, vil eleverne blive dygtigere og klare afgangsprøverne bedre. Men det kræver, at der skabes ram- mer i skoletiden, for at vi kan fortsætte med det, og det kræver flere ressourcer til skole og musikskole. Nordea-fonden skal have stor ros for at have støttet det i opstarten, men jeg håber, at politikerne vil anerkende værdien i det og vil støtte, at vi forsætter. Hvis vi drøm- mer om, at der kommer solister ud af det om 10 år, skal forløbet gå helt op i udskolingen”, mener han.
Kulturministeriets Musikhandlingsplan 2019 – 2022 støtter OrkesterMester med 10 mio. kroner. Dermed er der økonomi til, at mindst 12 nye skoler fra august 2020 kan få glæde af projektet mod de nuværende 9 skoler.