Ny direktør for DMF: Mit hovedkontor er også ude i landet
Det er med en lang og alsidig karriere som chef og ildsjæl inden for kultur- og musikverdenen bag sig, at Susanne Docherty tiltrådte stillingen som ny direktør for DMF den 6. februar i år.
Her, godt en måned senere, har hun allerede fået hilst på både mange lokalafdelinger og medlemmer rundt om i landet, og netop det er vigtigt for hende.
”Mit hovedkontor skal også være ude i landet, hvor jeg møder de folk, der tegner Dansk Musiker Forbund, og de organisationer og politiske kræfter, der tegner kulturlivet i Danmark. Det er min ønske at være en synlig direktør,” fortæller Susanne, der udover et hav af møder i København også har været i bl.a. Aarhus for at møde musikere og kollegaer i forbundet.
Musikområdet er som nævnt ikke fremmed for Susanne Docherty, der gennem sin karriere bl.a. har været direktør for Huset i Magstræde, udviklingschef hos Dansk Live samt kommunal chef for kulturområdet i hhv. Helsingør og Slagelse kommune.
Især de kommunale chefstillinger har givet hende stor erfaring med det politiske og lobbymæssige arbejde, der skal til for at sætte musikken på dagsordenen i kommunalt og statsligt regi, fortæller hun.
Her nævner hun eksempelvis det store netværk, hun gennem sin karriere har bygget op, som en fordel, når det netop gælder den del af arbejdet.
”Jeg kender sproget, så at sige, og jeg ved, hvem jeg skal tage fat i, når det kommer til politisk arbejde og lobbyisme. Og det glæder jeg mig til at gøre brug af på musikkens vegne,” siger hun.
Musikken når ud til alle
Når det netop er musikernes fagforbund, hun gerne vil arbejde for, så skyldes det blandt andet, at hun betragter musikken som den største kunstart, når man ser på, hvor mange den når ud til.
Den massive tilstedeværelse af musik i folks hverdag betyder, at musikken har en enorm relevans og rolle i næsten alle folks liv, og det er derfor, at hun netop har valgt at arbejde for musikken, forklarer hun. Dertil kommer også hendes eget tætte forhold til musik, der startede allerede i barndommen.
”Det er først og fremmest en kamp for musikken, og dermed også en kamp for musikerne. For når musikken spiller, står altid mindst én musiker bag. Så det er en kamp for ordentlige arbejds- og lønforhold, og for at musikken prioriteres og anerkendes i samfundet for den afgørende rolle, den har,” siger hun.
Som eksempel herpå nævner hun, at musikken skal mere på dagsordenen som en vigtig del af vores dannelsesgrundlag, bl.a. i folkeskolen. I det hele taget skal musikkens rolle og værdi fylde mere i den offentlige debat, fortæller hun.
”Det er en indsat og et arbejde, der kræver, at DMF bliver endnu mere synlige i den offentlige debat med fokus på betydningen af musik og musikernes forhold. Og det vil jeg sammen med formandsskabet og alle andre involverede arbejde benhårdt for,” siger hun.
Fokus på rådgivning
For medlemmerne af DMF har hun desuden fokus på at styrke rådgivningsdelen, hvor man kan trække på ekspertviden hos DMF i forskellig form. Det er endnu for tidligt for Susanne at blive mere konkret, men der arbejdes på nye tiltag, der vil blive meldt ud løbende, som de bliver implementeret.
Derfor bruger hun meget tid på at besøge og tale med medlemmer, så hun bedst muligt kan forstå de behov, der er.
Det samme gælder ønsket om at styrke netværksdelen, hvor hun og det øvrige DMF arbejder på, hvordan relevante netværk for musikere kan styrkes og faciliteres af DMF, forklarer hun.
”Vi er her for medlemmernes skyld, og det samme gælder for mig. Så jeg vil fortsætte med at komme ud og rundt for at høre, hvordan vi kan skabe de bedste tilbud,” siger hun.
Og efter den første måned som direktør er hun meget taknemmelig for den modtagelse, hun har fået hele vejen rundt blandt medlemmer, ansatte og lokalafdelinger, fortæller hun.
”Jeg er overvældet over den store imødekommenhed, jeg har oplevet alle steder, og jeg er begejstret over den modtagelse, jeg har fået. Det vil jeg gerne sige tak for.”