Lasse hitter i Tyskland: Der er store muligheder i landet syd for grænsen
”Jeg er faktisk blevet genkendt én gang i København. Men det var af en tysker,” siger Lasse Matthiessen med et grin, da han sidder med Musikerens udsendte på en cafe på Nørrebro ikke langt fra, hvor han er vokset op.
Det er mest sjovt, fordi vi netop har talt om det paradoksale i, at han ofte bliver genkendt i Tyskland men ikke der, hvor han kommer fra.
Vi er netop mødtes til en snak om, hvordan han har formået at skabe et bæredygtigt musikerliv syd for grænsen, hvor han er den mest spillende danske musiker, og blandt de mest spillede danskere i radioen efter navne som Lucas Graham og Mø.
Men også om, hvilke muligheder, der kan være for andre danske musikere i at kigge mod det tyske musikmarked, der er intet mindre end verdens tredjestørste kun overgået af USA og Japan. Det vender vi tilbage til.
Lasse er i Danmark efter en nyligt overstået og længere koncertturne over hele Tyskland i kølvandet på sin femte pladeudgivelse, albummet Dreams Don’t Make Noise. I øjeblikket er han derfor hjemme i København, hvor hans base er, og hvor han tilbringer cirka halvdelen af sin tid. Her bor også hans kæreste og søn på fire år.
Den anden halvdel af sin tid tilbringer han i Tyskland med udgangspunkt i Berlin. Det var også her, han for 17 år siden flyttede til for oprindeligt at læse sociologi på Humboldt Universitet, men studierne blev hurtigt droppet til fordel for musikken.
Og netop interessen for musik har han ikke fra fremmede. Hans far er jazzmusikeren Ole Matthiessen, der tog ham med til et utal af koncerter som barn og ung. Selv var han i mange år med i Københavns Drengekor ligesom han altid har spillet en masse forskellig musik, primært på guitar.
Musiklivet trak
Alligevel var det bestemt ikke planen, at han skulle gøre sig som musiker, da han flyttede til Berlin. Men den vibrerende og alsidige musikscene i den tyske hovedstad trak ubønhørligt i ham, og med sine egne folk-agtige popsange tog han alle de jobs, han kunne komme i nærheden af.
I starten til ingen eller næsten ingen løn, men til gengæld fik han utroligt meget erfaring med at stå på scenen med sin guitar og synge, fortæller han.
”Jeg ville rigtig gerne spille, og der var utrolig meget konkurrence om at få plads de forskellige steder. Men jeg spillede alle de steder, jeg kunne komme til det, inklusive rigtig mange stuekoncerter. Og så fik jeg sgu en kontrakt med et lille pladeselskab i Berlin efter, at en derfra havde hørt mig optræde,” siger Lasse, der på det tidspunkt havde boet i Berlin nogle år og haft forskellige jobs ved siden af musikken for at supplere indtægten.
Han fik også hurtigt udgivet en plade, der blev optaget live i et simpelt studie, og som heldigvis, skulle det vise sig, fik en rigtig god anmeldelse i den tyske Radioeins, der svarer til DR i Berlinområdet.
Radioeins kårede ham ydermere til Newcomer of the Year, og han blev derfor omtalt i tysk Rolling Stone Magazine med en god anmeldelse samme sted.
”Det fik ikke ligefrem tingene til at eksplodere, men det gik den rigtige vej og åbnede nogle døre,” siger Lasse, der kunne fornemme muligheder på det tyske marked for netop sin musik.
Gennembruddet
Lasses sange begyndte derefter at blive spillet i radioen, og det gav ham blod på tanden til at blive ved med at optræde. Aften efter aften. Uge efter uge. Også andre steder i Tyskland end Berlin. Men det store gennembrud kom først, da han sendte sin plade til produktionsselskabet TV Noir, der laver populære tv-musikprogrammer til ZDF, den største tv-kanal i Tyskland.
”Det var et long shot, og jeg kom heller ikke med, selv om beskeden fra dem var, at jeg var tæt på. Men så udgav jeg en ny plade lige bagefter, og kort efter ringede telefon med besked om, at jeg kunne komme med. Og det ville jeg meget gerne.”
Programmet betød, at Lasse blev eksponeret i prime time på ZDF, og det ændrede alt.
”Det var vildt, og jeg kunne se mine tal på sociale medier stige, som programmet gik over skærmen. Det gav flere tusinde nye følgere, og jeg blev efterfølgende kontaktet af et nyt bookingagentur, der også repræsenterer Poul McCartney og Taylor Swift. Det var lidt overvældende,” husker han tydeligt tilbage.
Efterfølgende kom han med på en stor turné for nogle af de musikere, der også medvirkede i tv-udsendelsen. Det betød, at han fra at spille for 50 publikummer i en tilrøget bar bar nu spillede koncerter i udsolgte sale over hele Tyskland.
På det tidspunkt var Lasses musik stadig meget singer songwriter-agtigt, som han selv udtrykker det, hvilket passede lige ind i det akustiske koncept, som koncertrækken var bygget op omkring.
”Der kunne jeg se, at de utallige små koncerter, jeg havde spillet i årene før, samt min klassiske sanguddannelse, kom til sin ret. Alt det, jeg havde lært om at stå på en scene med en guitar og synge for folk, det blev nu eksponeret ud til folk, der elsker den stil. Og med et fingerknips fik jeg et ret stort follow, der begyndte at komme til mine koncerter for at høre min musik igen,” siger han.
Support for Suzanne Vega
Kort efter det fik Lasse også et nyt pladeselskab, der hurtigt udgav en ny plade med ham, der med Lasses egne ord ”klarede sig ret godt.” Og succesen kastede supportjobs af sig for store stjerner i Tyskland som Clueso, Anna Calvi, Glen Hansard og Suzanne Vega.
”Det var ret vildt og nogle fantastiske oplevelser at få,” siger han om den periode, der udspandt sig omkring 2014.
Siden da har Lasse både holdt nogle længere pauser og udgivet flere plader, og for hver udgivelse er interessen for ham steget og indtægterne lige så, fortæller han. Musikalsk er han i dag skiftet fra singer songwriter genren til elektronisk pop, men han mærker stadig efterspørgslen på den ”gamle Lasse.”
”De seneste år har jeg har lavet transformationen til elektronisk pop, og det har været svært at slippe ud af singer songwriter båsen. Men særligt med den seneste plade er det lykkedes, og for mig er det ikke et kompositorisk skifte, men et produktionsmæssigt skifte med den samme type sange og den samme stemme,” siger han.
Er der også en økonomisk kalkule bag det skifte? Et større publikum at nå ud til?
”Det er der helt sikkert, og det har den seneste plade også vist. Min nye musik spilles flittigt på de største tyske radiokanaler. Og så sælger man stadig fysiske plader og Cd’er i Tyskland i langt højere grad end i Danmark.”
Hvad betyder det for dine indtægter - er du blevet millionær?
”Nej, det er jeg ikke. Jeg har udvidet kagen, og får også et større stykke af den nu end før. Men for at tjene de rigtigt store penge skal man have de store live jobs, og det er det, jeg arbejder på at få med tiden. Men næste skridt for mig er at kunne fastholde et lidt højere indtægtsniveau og bide mig fast. Jeg har allerede rotation på de største radiokanaler, og det er den vej, der giver de større koncerter. Den slags koncerter, som jeg også personligt synes, det er allersjovest at spille,” siger han og fortæller, at han i forhold til økonomien i dag har valgt både management og pladeselskab fra.
I stedet har han valgt at samarbejde med et stort indie-bookingagenturer og et indie-forlag, der hjælper med at indhente royalties osv. Og så udgiver han sin musik på eget pladeselskab, da det ganske enkelt bedst kan betale sig, siger han.
”De 50 procent, som et pladeselskab typisk skal have, dem vil jeg hellere have selv.”
Og selv om han primært arbejder i Tyskland, så har hans medlemskab af DMF været ganske nyttigt, fortæller han.
Her har han nemlig brugt DMF’s eksperter til at se sine tyske kontrakter igennem med et dansk blik og komme med forslag til ændringer. Og det har faktisk betydet, at han har fået nogle væsentligt bedre aftaler ift. de oprindelige udkast fra de tyske samarbejdspartnere, fortæller han.
”Det har været meget værdifuldt for mig, for jeg er jo bogstaveligt talt på udebane, så det er rart at have nogen, der kan hjælpe og i sidste ende sikre, at jeg tjener flere penge til mig selv,” siger Lasse, der desuden har fået støtte til sit seneste album af netop DMF.
Ikke peaket endnu
Selv om han har haft travlt de seneste år, så vurderer Lasse ikke, at hans karriere har peaket endnu. Og i disse uger gør han status over den seneste tour og den PR, den har kastet af sig. Særligt det at få lov at spille live i tre af de største tyske radiostationer undervejs på touren har været vildt og privilegeret, fortæller han.
”Det er jeg sgu stolt over, og jeg er stolt over, at være blandt de danskere, der bliver spillet mest i tysk radio. Og til mine koncerter kommer der vel, hvad der svarer til publikumsantallet i Lille Vega i København,” siger han og fortæller, at planen herfra er at fortsætte med lave nye plader, den næste kommer til november, regner han med, og bruge hver udgivelse som løftestang til at komme endnu mere i radioen og i medierne.
Tilbage står det indlysende spørgsmål om, hvorfor lige præcis hans musik hitter i Tyskland. Hvorfor er det, at han bliver genkendt på gaden i Berlin men ikke i København?
”Jeg tror primært, min musik hitter, fordi jeg er mega god,” siger han og slår et stort grin op, inden han fortsætter:
”Men jeg har også fået nogle chancer og taget dem. Jeg tror også, der i Tyskland på det tidspunkt var en meget stor interesse for singer songwriter genren. Der var plads til mig, selv om jeg var ukendt til at starte med. Og fordi Tyskland er så meget større end Danmark, er der bare så mange flere steder at spille og flere radiokanaler at blive spillet på. Også selv om man spiller inden for en ellers smal genre.”
Men lige som det sjældent er nemt at slå igennem på den danske musikscene, så er det bestemt heller ikke nemt i Tyskland, forklarer han.
”Min rejse er lykkedes, fordi jeg bare har spillet og spillet og spillet. Det var aldrig sket, hvis jeg havde siddet og ventet på, at jeg blev opdaget. Jeg havde masser af ild bag i, og det betalte sig,” siger han og uddyber, at han ville ønske, at flere af hans danske kollegaer ville turde gøre lidt af det samme.
”Berlin er et fantastisk sted at være som musiker, for der kommer så mange forskellige musikere igennem, der er åbne for at arbejde og skrive sammen. Og så er de væk igen. Det er en banegård, men med en enorm åbenhed, mere end herhjemme. Og så er der altså 85 mio. tyskere, man kan spille for.”
Tre gode råd til det tyske marked
Lasse giver her sine tre bedste råd til at komme ind på det tyske marked.
Tag af sted
Den bedste tilgang er at tage af sted, eksempelvis til Berlin, og skrive musik med musikere der. Spil koncerter og vær til stede så meget som muligt. Kort sagt: Invester noget tid i det. Det kan være alt fra en uge til flere måneder alt efter, hvad der kan lade sig gøre. Det handler nemlig om at skabe et netværk og få en fod indenfor, nøjagtigt som i Danmark.
Det koster i starten
De første gange, man skal ud og spille live, skal man være indstillet på, at det koster penge. Men det skal man se som en investering, og man skal ikke kun gøre det én gang. Man skal af sted flere gange på et år og være vedholdende.
Det er ikke kun eksport
I stedet for at tænke det som eksport, kan man vælge se tyske byer som endnu et sted, man kunne optræde. Særligt hvis man ikke har et professionelt set up omkring sig, der tager sig af den del. Det udvider ganske enkelt udvalget af steder, man kan spille, gevaldigt. Man kan også vælge at fokusere på ét område af Tyskland og starte der. Og så er det ellers bare af sted!