Hugo Rasmussens bas spiller stadig
”Folk står stadig i kø efter koncerterne og vil op og snakke – og se Hugos bas”, siger Daniel Franck, der er en af de danske bassister, der har fået en Hugo Rasmussen-bas til låns fra Hugo Rasmussens Fond.
Den altid bøllehatbeklædte og rødskæggede Hugo Rasmussen var kendt og elsket af mange danskere. Han døde 30. august 2015 og havde i løbet af sin over 50 år lange karriere ikke kun spillet jazzmusik, men også spillet i beslægtede genrer og medvirket på over 1000 indspilninger. Hugo blev kendt for samarbejde med blandt andre Teddy Wilson, Ben Webster, Dexter Gordon, Wild Bill Davison, Doug Raney og Ole Kock Hansen, men er samtidig også manden, der har spillet med folkekære navne som Niels Hausgård, Trille, John Mogensen og Gustav Winckler. Og ikke mindst har Hugo spillet bas på legendariske tv-udsendelser som ”Cirkeline” og ”Jullerup Færgeby”.
Hugo Rasmussen var kendt som et venligt og elskeligt menneske, og kort før han døde, havde han besluttet, at andre skulle have glæde af hans basser. Og Daniel Franck var blandt de første, der i sensommeren 2015 pludselig fik uventet besøg i Brønshøj. Det var Hugos søn Jannik, der kom for at overdrage Hugos bedste bas til en ny musiker.
Daniel Franck, der er 42 år og svensk født, er bror til saxofonisten Thomas Franck. De to har ofte spillet sammen, selvom der er 20 år imellem dem. Daniel Franck er i dag blevet en højt respekteret bassist i jazzmiljøet, der til daglig bl.a. spiller med Caroline Henderson, Carsten Dahl og Christina von Bülow, men han har også spillet med udenlandske musikere som Lars Jansson, Joey Calderazzo, Jeff ”Tain” Watts, Kenny Werner, Tootie Heath, Till Brönner og talrige flere.
Mozart og Kongebassen
Franck kendte selv Hugo Rasmussen godt, selvom de i sagens natur sjældent spillede sammen.
”Hugo kaldte bassen for Kongebassen”, fortæller Daniel Franck om instrumentet, der var Hugos kæreste eje og mest brugte kontrabas.
”Hugo var jo folkekær, og folk ville gerne snakke med ham. Han kunne fortælle mange historier om bassen; mange af dem også røverhistorier”, husker Franck.
Folk fik således nogle gange at høre, at instrumentet stammede fra Mozarts tid og var over 300 år gammelt.
”Men jeg har haft instrumentet til tjek hos Erik Hofmann”, fortæller Franck.
Erik Hofmann er oprindelig violinbygger med base i Vanløse og højt respekteret blandt musikere i København for hans håndværk og instrumentkendskab.
”Hofmann har fastslået, at kontrabassen er bygget i Böhmen, men den eksakte alder kan ikke bestemmes,” siger Daniel Franck.
”Han er dog sikker på, at instrumentet er bygget i perioden 1820-50. På det tidspunkt strømmede et væld af instrumenter ud fra instrumentværksteder i Böhmen. Folk tror, det var Ford, der opfandt samlebåndet, men man brugte allerede princippet, da man byggede instrumenter i Böhmen,” forklarer Franck.
Böhmen er i dag en del af Tjekkoslovakiet, men har historisk været en del af Romerriget og Østrig-Ungarn og er også kendt for messinginstrumenter, orgelbyggere og strengeinstrumentmærker som for eksempel Höfner. Mange af fabrikanterne var familievirksomheder, hvor også børn kunne blive sat til at samle dele på instrumenterne.
Men der er ikke knyttet en bestemt instrumentbyggers navn til Hugos bas.
”Bassen er ikke bygget af 1 mand,” fastslår Franck, der ejer to andre kontrabasser, blandt andet en nyere solid model bygget af den svenske instrumentmager Pelle Nilsson i 1995.
”Den bas er min ”Volvo-bas”, fortæller Franck.
”Det er utroligt, hvad den kan holde til. Hvis den falder ned, spiller den videre alligevel.”
For gammel til at flyve
Men Franck spiller nu kun alene på Hugos Kongebas, som han beskriver som ekstremt lækker:
”Basser kan jo være vildt forskellige. Og Hugos bas er ikke bare god på grund af sin historie. Uanset hvad, er det et fantastisk instrument. Bassen er elegant og har D-mensur, men den opleves ikke særligt stor. Den har lidt tyndere hals og er altid utroligt lækker at spille på”.
Daniel Franck mener ikke, der knytter sig betingelser til lån af bassen.
”Jeg tror faktisk, jeg må have den så længe, jeg vil. Eller til jeg dør!”, siger han.
”Men den skal ud og luftes. Den skal ikke bare stå hjemme. Der skal spilles på den, og folk skal se den!”.
Franck tager dog helst ikke instrumentet ud af landet. Måske til nabolande, hvor han kan køre til.
”Det er en gammel bas. Den skal ikke ombord på et fly til udlandet”, siger Franck, der så ofte må låne basser, dér hvor han kommer frem.
Daniel Franck foretrækker den akustiske lyd i bassen, men ofte er der behov for forstærkning.
”Jeg bruger en DPA 4099 mikrofon, når bassen skal forstærkes. Lyden kører ofte bare direkte ud til lydmanden. Men jeg har anskaffet en Phil Jones Bass amp, der fungerer fantastisk godt som monitor for mig. Den er utroligt lille, men spiller virkelig godt og fyldigt.”
Forvaltning af Hugo Rasmussens arv
Paul Banks, guitarist og sanger, er med i bestyrelsen for Hugo Rasmussens Fond, der udgøres af musikere, som Hugo har spillet med. Paul Banks besøgte Hugo Rasmussen flere gange under hans sygdom på Rigshospitalet i 2015, hvor Hugo havde barslet med sin idé om en fond. Banks skulle egentlig oprindelig hjælpe med at forvalte Hugos bogsamling, mens andre gamle spillekammerater skulle forvalte pladesamlingen og instrumenterne. Under et besøg kommer Kasper Tranberg og Mads Hyhne gående ind ad døren, hvorefter Hugo hilser dem velkommen og erklærer:
”Nå, her har vi bestyrelsen!” Så var den sag afgjort, og bestyrelsen er siden suppleret med Jakob Dinesen.
Bredtfavnende håndsrækninger
”Der er ikke så mange regler for fonden, det er meget løst og bredtfavnende som Hugo selv,” forklarer Paul Banks.
”Eneste betingelse er, at musikeren selv skal forsikre instrumentet. Og så skal instrument ud at spille!”
Hugo lagde selv op til, at bestyrelsen bestemmer, hvem der skal støttes, så man kan ikke ansøge fonden.
”Hovedparten af Hugos arv gik til børnene, men han donerede også noget til fonden. Så der er lidt penge, vi kan dele ud af engang imellem til nogen, der trænger til en lille håndsrækning og "noget, der lugter lidt af jazz", som Hugo udtrykte det”, uddyber Paul.
”Og så holder vi styr på hans basser, som han for de flestes vedkommende selv har lånt ud til de musikere, som bruger dem nu. Det drejer sig fortrinsvis om kontrabasser, men der er også nogle el-basser iblandt. Der er elleve basser fordelt på 10 lånere. Lånerne er Carsten Dahl, Stig Rasmussen, Nicolai Munch-Hansen – den står nu hos Kira – Klaus Nørgaard, Jakob Roland Hansen, Christian Douglas–Danstrøm, Richard Andersson, Jonathan Rahbæk og Assi Roar. Og også Daniel Franck, der jo har Kongebassen, som Hugo selv spillede på”, fortæller Paul Banks.
”Jeg var faktisk med, da Hugo Rasmussen købte bassen for over 40 år siden. Jeg mener, at Hugo betalte 75.000 kr. Eller også var det 100.000 kr – det husker jeg ikke helt. Men han købte den af et medlem af Sønderjyllands Symfoniorkester.”