Fortsat finansiering af succesfulde ordninger er afgørende for rytmiske spillesteder over hele landet
I mere end tre år har to vigtige ordninger været med til at skabe udvikling, nye koncertoplevelser, nye samarbejder på tværs af geografi samt nye koncertformater.
Arbejde, der er med til at løfte hele det musikalske økosystem og skabe nye måder at opleve og formidle livemusikken på.
Men nu risikerer finansieringen til både ordningen for netværks- og genrespillesteder samt nye formater til livescenen at udløbe ved udgangen af dette år.
Midlerne til de to ordninger kommer nemlig fra finansloven fra 2021, der udløber ved udgangen af 2024. Findes der ikke finansiering til at forankre ordningerne på finansloven for 2025, vil det store arbejde, som de udvalgte spillesteder har udført de seneste tre år, gå tabt.
Der er således god grund til at bevare de to ordninger. Det mener også Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, der efter deres evaluering af ordningerne kalder det ”en stor succes” og anbefaler, at begge ordninger fortsætter.
Den holdning er Rikke Andersen, bestyrelsesleder hos Dansk Live, helt enig i. Hun fortæller, at hun fra starten har været begejstret for ordningerne, som hun håber politikerne på Christiansborg vil finde penge til kan fortsætte.
”Noget af det bedste ved ordningen for netværks- og genrespillesteder er, at der er tale om forholdsvist frie midler. Forstået på den måde, at spillestederne har søgt midler på baggrund af det behov, der er i deres lokalområde,” siger hun med henvisning til, at der er stor forskel på, hvordan de 10 spillesteder i ordningen, der ligger spredt udover landet, har brugt pengene.
Løfter de lokale musikscener
Fælles for dem alle er dog, at ordningen har været med til at løfte spillestederne i områder, hvor det normalt er svært at lave ikke-kommercielle koncerter, fortæller hun.
Eksempelvis har man i Svenborg lavet koncerter rundt på en række af øerne i det Sydfynske Øhav, og i Aalborg har man afholdt koncerter i omegnskommunerne.
”Ordningen er på den måde en demokratisering af musikken, hvor der er plads til smallere og mindre kommercielle genrer samtidigt med, at musikken er bredt ud i områder, hvor der normalt ikke er så meget musik,” siger hun.
Udviklingsdelen er også blevet styrket, fortæller Rikke Andersen, der selv sad som leder af det regionale spillested Fermaten i Herning under store dele af den nuværende ordning.
Hun forklarer det bl.a. med, at det som regionalt spillested var langt nemmere for hende og hendes kollegaer at indgå udviklingssamarbejder med de lokale spillesteder, der var udvalgt til at være netværks- og genrespillesteder, fordi de via ordningen havde midler til netop samarbejder.
Hun er da heller ikke i tvivl om, at man ved at fortsætte ordningen vil opnå endnu flere gode resultater.
”Det gør en kæmpe forskel i forhold til at løfte de lokale musikmiljøer både i forhold til geografi og genreudvikling.”
Vega bakker op
De positive effekter af ordningen for netværks- og genrespillesteder bakker direktør hos VEGA, Steen Jørgensen op om. Selv har han og resten af VEGA siden 2021 som det eneste spillested været omfattet af ordningen for nye formater til livescenen.
Opdraget var med hans egne ord at undersøge og ”kradse” i fremtidens udfordringer og muligheder for både udøvere og publikum.
Derfor har de sidste fire år for VEGA i den forbindelse handlet om teste en lang række forskellige ting af, hvor man bl.a. har udviklet VEGAlab, der er et eksperimenterende udstillingsrum for livescenen, hvor publikum har adgang til nye oplevelser og musikken nye udfoldelsesrum.
I deres eksperimenterede arbejde med udvikle nye formater til fremtidens livescene har de desuden arbejdet med alt fra lys og lyd over streaming til alternative kunstudstillinger og 3D-lyd i Ideal bar. Projekter, der er udviklet i samarbejde med partnere i både ind- og udland.
Den første store koncert
I gennem de fire år har der desuden været en lang række kunstneriske samarbejder med både store navne som Mø og Lukas Graham og helt unge og upcoming musikere, der på VEGA har holdt deres første store koncert.
De mange nye formater har ifølge Steen Jørgensen været ganske populære, særligt blandt netop up-coming musikere, der har fået stort udbytte af ordningen.
”Det har virkeligt været noget, de kunne bruge,” siger han.
Som en del af pakken med at optræde på VEGA, er det således nu muligt at få foreviget deres live-optræden i lyd og billede – materiale, artisterne kan bruge i deres videre karriereforløb, forklarer han.
”Som spillested har vi en forpligtende formidlingsopgave, og vi håber meget på at ordningen fortsættes, så vi videre frem kan fastholde både dynamik og rettidighed i vores møde med musikken og dens publikum,” slutter han.