Fagbladet Musikeren

Forpersonen spår om fremtiden: Kunstig intelligens er ikke en konkurrent til kunstnerisk intelligens

AI-teknologi er netop nu ved at disrupte en lang række brancher, hvor plejer er død, og nye arbejdsmåder vinder frem. Som musikere skal vi dog ikke frygte for fremtiden, mener forperson Thomas Sandberg, der tror på kunstnerisk intelligens over den kunstige. Men lovgivningen skal på plads.

Det er som bekendt svært at spå, især om fremtiden. Alligevel tør Thomas Sandberg godt lægge hovedet på blokken, når det kommer til professionelle musikeres rolle i en fremtid, hvor AI kun vil komme til at fylde mere.

”Efterspørgslen på originaler vil altid være større end på kopier. Så mens AI i fremtiden vil blive en kreativ assistent for de fleste musikere, vil den aldrig erstatte vores kunstneriske intelligens,” siger han.

Når netop kunstig intelligens er et emne, der fylder meget i store dele af samfundet og den offentlige debat, skyldes det bl.a., at vi endnu ikke kender resultatet og effekten at den nye teknologi.

Derfor er det op til vores egen fantasi at forudse, hvor galt eller godt, det vil gå.

Et eksempel på, hvad AI kan, er forsiden på denne udgave af Musikeren. Her har vi som en del af temaet om AI valgt at bringe et AI-generet billede af forpersonskabet genskabt som 80'er musikere.

Billedet er lavet af fotograf Bjarke Ørsted, der nu ikke kun tager billeder men også laver AI-opgaver som en del af sit virke. På den måde er flere brancher nødt til at omstille sig og bruge AI til deres fordel.

Thomas Sandberg
Mens AI vil blive en kreativ assistent for de fleste musikere, vil den aldrig erstatte vores kunstneriske intelligens, mener Thomas Sandberg.

Men inden for musikken er Thomas Sandberg ikke bekymret over selve teknologien, som han mener vil blive en naturlig del af den musikalske værktøjskasse, som så mange andre teknologiske opfindelser er blevet det, siden opfindelsen af spilledåsen i slutningen af 1700-tallet.

I stedet er den mest presserende AI-udfordring netop nu i hans optik at få vedtaget lovgivning, der sikrer kunstnere og alle andre i samfundet mod den såkaldte deep fake teknologi, hvor folks ansigter, stemmer og kroppe kan kopieres i en grad, hvor det er umuligt at se eller høre forskel.

En demokratisk udfordring

Thomas Sandberg sendte sidste efterår et forslag til ændring af ophavsretsloven til Kulturministeriet, der skal sikre kunstnere mod netop efterligninger. Forslaget sendte han på vegne af DMF, Dansk Skuespillerforbund og Dansk Artistforbund.

”Det er ikke kun en kunstnerisk udfordring men en kæmpe demokratisk udfordring, at man via AI kan lave lyd og billeder, der en til en efterligner andre mennesker. Det skal vi hurtigst muligt have stoppet,” siger Thomas Sandberg, der i den forbindelse glæder sig over, at kulturminister Jakob Engel-Schmidt i disse uger barsler med et forbud mod netop dette.

”For musikere er en sådan lovgivning afgørende, fordi den vil sikre deres kunstneriske identitet mod misbrug. Og forhåbentligt behøver vi ikke se særligt langt ind i krystalkuglen, før en sådan lovgivningen er på plads.”

Længere udsigter har det dog med en anden og mere kompliceret udfordring. Nemlig EU-lovgivning, der fastsætter spillereglerne for brug af musikeres værker i AI-sammenhæng.

Som det er nu, bliver AI nemlig trænet på eksisterende værker uden at AI-selskaberne betaler kunstnerne bag værkerne for det.

Her er Thomas Sandberg dog også optimistisk, og han forventer, at der fra EU’s side vil komme afgørelser, der sikrer ophavsretten for de musikere, hvis værker AI bliver trænet efter.

”Jeg kan ikke forestille mig andet, end der kommer en lovgivning rimeligt hurtigt, der sikrer, at AI-selskaberne skal betale, hvis de ønsker at bruge ophavsretsbeskyttet musik i deres programmer,” siger han.

Vogt Dem mod efterligninger

En udbredt bekymring i forbindelse med AI er, at man nemt kan lave musik, der lyder som andres. Men det ser Thomas Sandberg ikke den store trussel i. For mens tempoet, man kan efterligne andres musik med, rigtig nok er eksploderet med AI, så er den grundlæggende udfordring ikke ny, mener han.

”Man har altid kunnet lave musik, der lyder som andres, men historien har vist, at der er større efterspørgsel på originaler end på kopier. Og de bedste musikere er dem, der skiller sig ud fra de andre,” siger han.

Og selv om alle og enhver i princippet kan lave et generisk musiknummer via AI, så vil det være uden det menneskelige touch – den kunstneriske intelligens, mener han.

”Det vil ganske enkelt mangle sjæl. Og publikums interesse for musik handler desuden i høj grad om kunstnernes historie. Hvem er de, hvad står de for, hvordan ser de ud,” siger Thomas Sandberg, inden han kommer til den måske vigtigste mangel ved musik, der udelukkende er lavet med AI.

Nemlig live-delen.

”Kunstig intelligens vil aldrig kunne erstatte oplevelsen ved at være publikum til live musik. Og jeg er sikker på, at den levende musik fortsat vil have en utrolig vigtig funktion i vores samfund. Faktisk tror jeg, at vi vil se en stigende efterspøgsmål på live musik i de kommende år, hvor folk søger væk fra

den overflod af generisk musik, der kommer fra bl.a. streaming, og hen mod noget mere ægte,” siger han og uddyber:

”AI kan være en glimrende kreativ hjælper, og når det bruges af professionelle musikere, kan der komme fantastiske ting ud af det. Men som en underviser på konservatoriet engang sagde til mig: Du skal gå efter at være den bedste version af dig selv fremfor en kopi af andre. Og med AI kan man gå begge veje.”