Fagbladet Musikeren

“Det kommer til at vælte ind”

Nedlukningen har betydet, at omsætningen i bookingbureauet Jazzkollektivet er faldet med 90 procent. Alligevel er grundlæggeren Frederik Flach optimistisk. Han tror på, at jazzen går en lys fremtid i møde, fordi der er et opsparet behov for kulturoplevelser i befolkningen.

”Jeg ser lyst på fremtiden. Jeg tror på, at når man må samles igen, så får folk lyst til at feste,” fastslår Jazzkollektivets grundlægger Frederik Flach. Han grundlagde Jazzkolletivet i 2016 – et jazzbooking-bureau for unge jazztalenter, der har 80 danske og svenske freelancemusikere i stald og har til formål at få jazzen væk fra de ”støvede jazzklubber og ud i solskinnet”, som Frederik Flach selv formulerer det.

Med en omsætning på over 1 million kroner i 2019 er den 30-årige jazzmusiker og iværksætter lykkes med at gøre jazzen til en salgbar vare og få den ud til danskerne på nye måder med skræddersyede jazzkoncepter til private fester og events, såsom fredagsbarer, comedy shows, messer og havnerundfarter.

Således tegnede alting lyst for Jazzkollektivet, da jeg i marts måned, lige før nedlukningen, besøgte Frederik Flach på Jazzkollektivets kontor i Læderstræde for at tegne et portræt af ham og hans forretning til MUSIKEREN.

Her, et par måneder senere, taler jeg med ham igen. Denne gang online fra hans placering i Odsherred, hvor han holder til i et sommerhus med sin kæreste og nyfødte datter.

Selvom han har sat online-tiltagene ’Smittefri Jazzklub’ og ’Den digitale Fredagsbar’ i søen under nedlukningen, er omsætningen i Jazzkollektivet faldet med 90 procent de sidste par måneder, og han har måttet opsige kontoret i Læderstræde. 

"Jeg er fortrøstningsfuld i forhold til, at dét, jeg har bygget op sammen med mine supergode kolleger og alle musikerne, kommer til at køre. Folk skal bare lige blive sluppet fri først. Så tror jeg, at det kommer til at vælte ind."

”Kort tid efter vi to snakkede sammen, vendte hele samfundet på vrangen. Det har selvfølgelig betydet, at den primære aktivitet, vi plejer at have i Jazzkollektivet, er fuldstændig stoppet. Jeg synes, at det har været hårdt og frustrerende ikke at være ude at spille og ikke at blive brugt til det, som jeg er allerbedst til. Det har været sjovt at lave streaming-ting, men jeg har gruet for fremtiden,” fortæller Frederik Flach.

Han har søgt hjælp fra flere af hjælpepakkerne og har fået bevilget penge fra en af dem, så det hele løber dog lige rundt, og han kan beholde sine to medarbejdere.

KULTUREL HUDSULT

Frygten for fremtiden er nu blevet afløst af en stigende optimisme hos Jazzkollektivets grundlægger. Ud over, at han netop er blevet far for første gang og helliger sig familielivet, har han færdiggjort sit tredje album ’Songs For A Secluded Place’ med minimalistiske instrumentale klaverkompositioner.

”Vi har fået kulturel hudsult af at sidde så meget i egne bobler. Jeg tror, at der kommer de nye ’roaring twenties’, hvor man har lyst til at fyre den af og høre god musik og suge en masse kulturoplevelser til sig, ” siger Frederik Flach og tilføjer:

”Jeg er fortrøstningsfuld i forhold til, at dét, jeg har bygget op sammen med mine supergode kolleger og alle musikerne, kommer til at køre. Folk skal bare lige blive sluppet fri først. Så tror jeg, at det kommer til at vælte ind.”

Han har allerede gang i flere utraditionelle tiltag, der skal skabe vind i sejlene igen
og få jazzen ud i nye nicher af samfundet, når landet åbner. Og så arbejder han og kollegerne på at lancere sitet jazzbooking.dk, hvor unge jazzmusikere kan fremvise deres
egne projekter.

Frederik Flach betegner sig selv som lige dele musiker og iværksætter.

”Min helt store kærlighed ligger i feltet mellem kunsten og forretningen. Det er to modpoler, fordi man både som kunstner og forretningsmand skal finde ud af, hvor man lægger sig henne, så man ikke sælger ud, men samtidig får et bæredygtigt arbejdsliv”,
oplyser Frederik Flach og tilføjer:

”I Jazzkollektivet forstår vi os på, hvordan man fakturerer, men vi forstår os også på, hvad bossanova er.”

UDDANNET LÆRER

Frederik Flach er uddannet lærer og underviste i musik, engelsk og historie, indtil han i januar 2018 stoppede for at hellige sig Jazzkollektivet på fuld tid. Hans pædagogiske baggrund går igennem Jazzkollektivet som en rød tråd, fordi hans sociale fingerspidsfornemmelse betyder, at han formår at matche musikere og jazzgenre til netop det event, den enkelte kunde ønsker at skabe. To af de musikere, han har i stald, har en lærerbaggrund lige som ham selv, og han forklarer, at de kan noget særligt, når det handler om at skabe de relationer, der får et jazzkoncept til at fungere i en given social sammenhæng:

”Vi musikere kan godt komme til at fokusere meget på vores eget udtryk eller på at spille den fede solo. Derfor er det fedt at sende en afsted, som har den pædagogiske og kommunikative del med også, og som dermed har øje for fællesskabet og den gode aften.”

Han understreger, at idéen med Jazzkollektivet ikke bare er at tjene penge, men også at forløse talent. Han pointerer flere gange, at talentmassen af unge jazzmusikere er stor, og at han som autodidakt musiker somme tider føler sig udygtig, når han spiller sammen med de talenter, han har i stald.

”Det er en kæmpe fornøjelse at spille sammen med dem. Der er så mange dygtige, sultne musikere, som jeg gerne vil hjælpe til at kunne leve af det, de laver,” fastslår Frederik Flach.
Han ærgrer sig over, at han har været nødt til at sige kontoret i Læderstræde op, men også i forhold til Jazzkollektivets fysiske rammer ser han fremad:

”Det er ikke et stort nederlag. Det var et fedt sted, men vi finder bare et andet sted på et andet tidspunkt.”