Fagbladet Musikeren

Det er en underlig tid, og det er svært at turde drømme

Sangerinde og sangskriver Signe Anna pryder ikke bare forsiden af dette nummer af MUSIKEREN men også forsiden af Dansk Musiker Forbunds hjemmeside her i det nye år. Hun barsler med endnu en udgivelse i eget navn i løbet af 2022, men forholdene i branchen har delvist slukket hendes drømme. De skal tændes igen, fastslår DMFs forperson Søs Nyengaard.
“Fem år i træk købte jeg en ny mikrofon om året i Fona, fordi den gamle var blevet slidt op. Jeg sad bare dér og sang og lavede harmonier og forestillede mig, at jeg var én eller anden stor sangerinde,” husker Signe Anna.

 Som barn var Signe Anna stor fan af den amerikanske R&B-gruppe ’Destinys Child’. Fra 10-års alderen indspillede hun sig selv på kassettebånd, mens hun sang hen over Destinys Childs numre, og på den måde fik hun det til at lyde som om, at det var hende, der sang.
”Fem år i træk købte jeg en ny mikrofon om året i Fona, fordi den gamle var blevet slidt op. Jeg sad bare dér og sang og lavede harmonier og forestillede mig, at jeg var én eller anden stor sangerinde,” husker Signe Anna.

I dag betegner hun stadig sig selv som upcoming, selvom hun har flere udgivelser i bagagen. Siden 2015 har hun udgivet i eget navn, og også her i 2022 vil vi høre nyt til den 35-årige sanger og sangskriver med base i Københavns Sydhavn. Om udgivelsen bliver en EP eller et helt album ved hun endnu ikke, men sikkert er det, at hun igen vil berige os med sin bløde soul/R&N-sound. 
Sangene på den kommende udgivelse kredser om temaet usund kærlighed – og om den ”empowerment” man oplever, når man har gjort sig fri. Og Signe Anna ved godt, hvad hun ønsker for sig selv og sin musik, selvom det er usikre tider.

”Jeg har altid drømt om at komme ud på festivaler og spille, så dét kunne jeg rigtig godt tænke mig. Men jeg har ikke nogen tour planlagt lige nu. For mit vedkommende som upcoming kunstner er det noget med at vente og se, hvordan musikken bliver modtaget, før jeg tør drømme om, hvor man kunne komme hen med den, ”fortæller hun og uddyber:

”Jeg har ikke en booker, og det er mig selv, der står for at promovere mine projekter. Så bortset fra mit samarbejde med min producer, Jonas Rendbo, er det mig selv, der står for det alt sammen,” fortæller Signe Anna, der med en bachelor i kommunikation og digitale medier fra Aalborg Universitet i rygsækken har gode forudsætninger for at promovere sin musik: 

”Jeg har en fordel i og med, at jeg ved, hvordan man sætter en pressemeddelelse sammen og laver et kommunikationsprodukt. I forhold til den kommende 
udgivelse, har jeg tænkt mig, at jeg skal lave alt selv. Den kreativitet, jeg har inden i mig, er ikke kun inden for musik – jeg kan også godt lide at skabe tekst, billeder og video,” forklarer hun.

Kunstnerlivsstil

Ud over at skrive musik har Signe de sidste 2 år arbejdet som receptionist på deltid, og hun har i det hele taget haft en del forskellige jobs efter endt uddannelse for at få sit liv til at gå op – for eksempel har hun haft arbejde som webshop manager, tjener og babysitter. 

”Jeg har den dér kunstnerlivsstil, hvor man hutler sig lidt igennem. Jeg er ikke fan af det dér ustabile liv, men det er lidt det, der følger med. Jeg kan ikke vælge til eller fra, om jeg vil lave musik eller ej, for det er så stor en del af mig, at det kan jeg ikke lade være med. Så jeg må tage det, der følger med, selvom det ikke er sjovt. Mange af os ville gerne have en stabil indkomst og et stabilt liv. Men sådan er det jo bare,” vurderer Signe Anna.

Hun fortæller, at coronaen, de lave streamingvederlag og de mange vidnesbyrd om sexisme i musikbranchen har slået skår i hendes drømme:
”Jeg havde engang en drøm om at skulle leve af det, men det er som om, at den drøm er ved at blive justeret i forhold til; hvad overhovedet er muligt længere. Det er et privilegie, at jeg kan lave noget musik, og at jeg har mulighed for at udgive. Men det er som om, at resten er op til nogle faktorer, som jeg ikke har nogen kontrol over. Det kræver meget at gå all in med sin musik i en branche, som er så ustabil og usund,” siger Signe Anna og fortsætter:

”Det er ekstremt svært at tjene penge på sin musik, fordi streaming ikke giver særligt meget. Og man er meget afhængig af at have en booker, hvis man skal ud at spille – i det hele taget er man meget afhængig af andre mennesker på en eller anden måde. Jeg ville jo selvfølgelig ønske, at der stille og roligt kom nogle mennesker med på vognen, og at jeg på et eller andet tidspunkt kommer et sted hen, hvor jeg har spillejobs, der kan bidrage lidt til min indtægt. Men jeg tror, at jeg har lært, at der skal være en form for distance til det, for man kan hurtigt blive vildledt af glimmer og alt muligt andet, der ikke har noget med musikken at gøre,” fastslår hun og afrunder:

”Jeg har fundet ud af, at dette her med at lave musik er en underlig størrelse. Uden at det skal blive alt for negativt, så er det en underlig tid, vi er i, og det er svært at turde drømme om fremtiden.”

Drømmene skal tændes

Dansk Musiker Forbunds forperson, Søs Nyengaard, er ked af at høre, at Signe Anna er bange for at drømme. Men hun ved om nogen, at det er svært at slå igennem og finde et solidt fodfæste i branchen, og at der er en række problemer, der skal tages hånd om. Nyengaard understreger, at DMF netop er til for at understøtte talenter som Signe Anna i at berige verden med deres musik: 
”Det er netop musikere som Signe Anna, vi kæmper for,” understreger Søs Nyengaard og uddyber:

”Dels kan Signe Anna og alle andre medlemmer af DMF få rådgivning hos os i forhold til alle dele af livet som professionel musiker. Og dels arbejder vi politisk for at forbedre vilkårene i branchen. Sidste år vedtog vi en diversitets- og ligestillingspolitik, som vi skal implementere i de kommende år, og vi har desuden tilsluttet os en række 2030-mål på området sammen med de andre kunstnerorganisationer,” beretter Søs Nyengaard.

Også de lave streamingvederlag er i forpersonens og resten af hovedbestyrelsens fokus her i 2022: 
”Vi musikere skal have et rimeligt vederlag fra streamingtjenesterne, og dette arbejde fortsætter ufortrødent her i 2022,” fastslår Nyengaard.
At pandemien har slået mange musikeres karriere tilbage, er desværre en realitet, erkender hun. Men hun er alligevel optimist:

”Pandemien har været en mavepuster for hele branchen. Men befolkningen har for alvor fået øjnene op for musikkens værdi, og jeg tror på, at vi går en lysere fremtid i møde.” 

Signe Anna foto Ulrik Jantzen