Fagbladet Musikeren

Danske Hudda bringer musikerne tættere på deres fans

Ikke siden Myspace har der været et socialt medie, der tillod musikere at kommunikere direkte med deres fans med musikken i centrum. Det ændrer danske Hudda nu på med et social medie målrettet musikere og musikelskere.

På trods af, at der aldrig har været flere sociale medier end i dag, så har den teknologiske udvikling faktisk gjort det sværere for musikere at nå deres fans. 

I hvert fald uden at skulle betale for det. På streamingtjenesterne kan musikerne slet ikke kommunikere til deres fans og følgere, og på sociale medier som Facebook og Instagram er det kun 5-6 procent af følgerne, der nås via organisk reach, når musikerne lægger indhold op. Vil man nå flere, skal man til lommerne. 

Og det er et problem. Både for musikere og musikelskere, der gerne vil følge med i kunsternes liv og levned. Det fortæller Stefan Petersen, der arbejder for det nye danske modsvar til netop den udfordring. 

Hudda hedder platformen, der er i basisversionen er gratis at bruge både som app og via browser. Her er Stefan Petersen ansvarlig for strategiske partnerskaber, hvilket vil sige, at han arbejder på at udbrede Hudda til musikbranchens interessenter såsom musikere, pladeselskaber, festivaler osv. 

Han forklarer, at Hudda rammer et hul i markedet, der kommer musikken til gode, hvor alle informationer om musikerne samles et sted med alt fra musik, nyheder, billeder, videoer, streaming og kontakt med fans. Alle genrer er velkomne og intet inden for musikkens verden er for smalt eller nørdet til at blive delt og diskuteret. 

”Sociale medier i dag er præget af en masse støj, hvor det, der egentligt interesser os, drukner i mærkelige videoer, reklamer og andet tidspild. Hudda er fri for reklamer og alt andet indhold, der ikke handler om musik,” siger Stefan Petersen og uddyber: 

”Hele formålet med Hudda er at gøre det så nemt som muligt for musikere at komme i direkte kontakt med deres fans.” 

Stefan Petersen
Stefan Petersen er ansvarlig for strategiske partnerskaber hos Hudda.

Nemmere at mødes 

Meningen er netop, at Hudda, der groft sagt fungerer som en art Facebook med feed, venner og grupper udelukkende med fokus på musik, skal gøre det nemmere for musikere, musikelskere og branchefolk at mødes om at dyrke fællesskab og interesse for musik. 

Og som en særlig smart feature kan man som musiker bruge det åbne link til sin Hudda-profil som ’link in bio’ landing page på eksempelvis Instagram. På den måde er al relevant information såsom streaming, musikvideoer, demoer, koncertoversigt, personlig biografi m.m. samlet et sted.  

"Vi tilbyder artisterne og deres fans et link-in-bio der rent faktisk virker inspirerende og har samtidigt gjort det nemt for fans at følge deres yndlingskunstnere. Med Hudda har vi skabt et brandunivers, der giver værdi for fansene, og ikke blot er en række links og en email-liste," siger Stefan Petersen. 

Netop det, at Hudda er et nichemedie med fokus på musik, er et nybrud i den digitale verden, der ikke er set siden Myspace, forklarer han videre. 

Og som upcoming musiker er det et sted, hvor man kan blive opdaget af - og komme i dialog med - alle fra pladeselskaber og fans over bookere til festivaler. 

Som etableret kunstner giver platformen bedre mulighed for at komme tættere på sine fans og skabe et community for dem, fortæller Stefan Petersen. 

”Fordi der er så mange forskellige medier og platforme i dag, mangler der et sted, hvor det hele er samlet. Og hvor der ikke er fokus på andet end musikken. På Hudda er man garanteret 100 procent reach til sine følgere, og som fan kan man nøjes med at gå ét sted hen for at blive fuldt opdateret,” siger han. 

Flere end 1000 brugere 

Hudda blev lanceret 3. oktober 2022 med fem danske investorer i ryggen, og uden at have gjort reklame for sig selv er der indtil videre kommet over 1000 brugere på, her i blandt omkring 400 såkaldte creator profiler. 

Creator-profilerne dækker over folk, der laver musik, og som bruger Hudda til at skabe et community omkring netop det. Blandt de musikere og aktører, der allerede bruger Hudda kan nævnes O days festival, eee geee, Kind mod Kind, Oh Land, Warner Music og Distortion Festival  

De øvrige profiler er musikinteresserede, der bruger Hudda til at følge deres favoritmusikere eller nørde musik. 

Som musiker kan du som nævnt gratis bruge din side til at holde fans opdateret på alt fra udgivelser, nyheder og koncerter.  

Og via en kommende tilkøbsmulighed kan man for et månedligt, symbolsk beløb  sælge merchandise og plader via Huddas egen webshop, crowd source, oprette fanklubber, sælge billetter og meget mere. Indtil videre er disse funktioner dog gratis, fortæller Stefan Petersen. 

Kan anbefale Hudda 

En af de musikere, der allerede bruger Hudda, er musiker Tine Kjær, der underviser i sang og er sangskriver i bandet Jorgensen Island. 

Hun har været medlem af Hudda siden starten af året, og hun bruger platformen som en kreativ legeplads, fortæller hun. 

"Hudda er godt, fordi der er åbenhed og plads til den musiske faglighed. Her kan man inspirere hinanden og skabe nye fællesskaber omkring musikken," siger Tine Kjær, sætter stor pris på både de faglige og sociale aspekter ved Hudda. 

Tine Kjær
Tine Kjær har brugt Hudda siden starten af året, og anbefaler platformen til andre musikere. Foto: Alexander Aude 

"Det er skønt at have et sted, hvor jeg kan fortælle om den musik, jeg arbejder på, og møde nye folk, jeg ikke kender i forvejen. Jeg kan virkeligt anbefale Hudda til andre musikere. Det er et sjovt sted at være," siger hun. 

Og mens musikmarkedet - og særligt markedsføringen - bevæger sig i retningen af hurtige videobidder målrettet Tiktok, så ønsker Hudda at gøre op med den tilgang, fortæller Stefan Petersen. 

”Som musiker er der meget arbejde i at opbygge en fanskare og pleje det community, man bygger op. Men musik handler om meget mere end 15 sekunder korte videoer, og med Hudda vælger vi at træde et skrift tilbage og satse på fordybelse i netop musikken,” siger han.