Fagbladet Musikeren

Behold dine rettigheder med Gateway og få en større indtjening fra streaming

Op i mod 700 udgivelser rammer hvert år musikmarkedet via Gateway Music. Her beholder musikerne alle rettigheder selv, mens Gateway faciliterer det praktiske omkring udgivelserne og hjælper med alt fra digital opsætning til tilrettelæggelse af udgivelsesforløb. Som medlem af DMF får du tilmed rabat på de i forvejen meget rimelige priser.

Siden 2006 har tusindvis af musikere udgivet deres musik via Gateway Music, der er ejet af DMF. Fælles for dem alle er, at de selv ejer rettigheder til deres musik. 

Gateway fungerer nemlig som et distributionsselskab, hvor musikerne selv udgiver musikken, mens Gateway tager sig af det praktiske såsom stregkoder, afregninger, upload til streamingtjenester og salg af fysiske produkter som CD’er og vinyl. 

Det fortæller Frederik Norup, der sammen med sin kollega Theis Jensen har arbejdet hos Gateway i mere end tre år og årligt hjælper mange hundrede udgivelser ud til digitale musiktjenester og fysiske pladeforretninger. 

Hver dag sidder de klar på kontoret til at hjælpe musikere, der ønsker at udgive deres musik uden om et pladeselskab. Og årsagen til Gateways berettigelse falder hurtigt, når man spørger de to. 

”Gateway blev oprettet, fordi der var et tydeligt behov for et selskab, der kan facilitere udgivelser uden at musikerne skal afgive deres rettigheder,” siger Frederik Norup og fortsætter: 

”Og det stadig ekstremt relevant, som musikmarkedet ser ud i dag.” 

Frederik Norup
Frederik Norup arbejder hos Gateway og sidder hver dag klar til at hjælpe medlemmer med deres udgivelser. 

Kærkommen indtægtskilde 

Blandt de mange musikere, der udgiver via Gateway, er den erfarne jazzorganist Kjeld Lauritsen.  

Han er kommet frem til, at muligheden for at beholde alle rettigheder selv er det rigtige for ham. Ikke mindst, når det kommer til indtjeningen fra streaming. 

De to ting hører nemlig uløseligt sammen, forklarer han, for ved at beholde rettighederne selv, skal han ikke dele indtægterne med andre. 

Og hans erfaring er, at musikken kan have et overraskende langt liv på streamingtjenesterne, hvor summen af et stort bagkatalog kan blive en akkumulerende og kærkommen ekstra indtægtskilde. 

”Jeg bruger Gateway, for der har jeg alle rettighederne selv. Og selv om streaming ikke giver meget, så kan det over tid godt blive til noget. Og når jeg engang er for gammel til at spille så meget som nu, så bliver de penge rare at få selv,” siger han.  

Stor hjælp at få 

Også på udgiftssiden er der fordele ved Gateway, særligt som medlem af DMF, hvor man får rabat på de i forvejen rimelige priser.  

Som medlem er prisen for en digital singleudgivelse blot 375 kr., mens prisen for et digitalt album er 475 kr., og en fysisk albumudgivelse koster 925 kr.  

Ifølge Frederik Norup er Gateway oplagt at bruge for især selv-udgivere, der har brug for vejledning eller hjælp til eksempelvis opsætning af digitale profiler, Elektronic Press Kitts, registrering af værker og pitching til playlister.  

Gateway tilbyder desuden salg og distribution af vinyl og CD’er via deres webshop, ligesom de har et forhandlernetværk bestående af 20 danske pladebutikker, der modtager Gateways katalog over fysiske udgivelser. 

Med andre ord har Gateway et køreklart setup, der gør tingene meget lettere for selv-udgivere. 

”Der er virkeligt mange ting at holde styr, når man selv udgiver sin musik, og vores opgave er at hjælpe, så godt vi kan. Vi er her netop for musikernes skyld, og hos os er der ikke noget, der står med småt,” siger Frederik Norup og uddyber, at også deres evne til både at kunne rykke hurtigt og være strategiske er afgørende for mange. 

”Vi tager telefonen når den ringer, og skal det gå stærkt, kan vi sende ting på gaden i løbet af få dage. For andre bruger vi modsat tid på at rådgive og planlægge et strategisk udgivelsesforløb, der passer med festivalsæson, release-fester og andre aktiviteter,” forklarer han.  

Fokus på det digitale 

Særligt fokus har Gateway naturligvis på det digitale musikmarked, hvor streaming er det vigtigste område.  

Som eksperter i netop det er Frederik og Theis fuldt opdaterede på de nyeste initiativer og tiltag fra streamingtjenesternes side i form af eksempelvis nye promoveringsværktøjer og playlister. 

I forhold til netop playlisterne, der for mange musikere er meget interessante at komme på, kan Frederik og Theis hjælpe med at skrive pitch-teksterne, som sendes til redaktionerne ved streamingtjenesterne. 

”Vi ved, hvordan det skal gøres til de forskellige streamingtjenester, og mange af vores brugere har stor glæde af, at vi hjælper med det,” siger Theis Jensen, der fortæller, at Gateway ved udgivelser sørger for, at musikken bliver lagt op på flere end 100 digitale tjenester ligesom Gateway sørger også for at afregne og udbetale royalties fra streamingtjenesterne. 

Netop det med royalties fra streaming er et ømt men vigtigt punkt for mange musikere, hvor en i forvejen ofte begrænset sum måske skal deles med et pladeselskab. 

Theis Jensen
Som ansat hos Gateway hjælper Theis Jensen med alt fra digital opsætning til tilrettelæggelse af udgivelsesforløb 

Rettigheder er afgørende 

Og mens det for tiden diskuteres, hvordan musikerne fremover kan få en mere fair andel af indtægterne fra streaming, så er rettighederne til musikken stadig afgørende. 

Musikere, der udgiver musikken selv via eksempelvis Gateway og dermed beholder alle rettigheder selv, får nemlig lov at beholde den største andel af indtægterne fra streaming selv. 

Og det kan vise sig at være en smart beslutning, særligt set i det lange løb. 

Det fortæller ekspert i musik streaming, Frederik Juul Jensen, der er uddannet i Music Management og i øjeblikket er ved at tage en Ph.d. i musikstreamingøkonomi ved Sorbonne Nord Universitet i Paris.  

Han forklarer, at alle streamingtjenester i dag stort set har den samme fordelingsnøgle, når det kommer til indtægter. 

30 procent beholder streamingtjenesterne selv, mens 55 procent går til dem med masterrettighederne – det vil typisk være pladeselskaberne eller de kunstnere, der har udgivet selv. De sidste 15 procent går til Koda og musikforlag, der viderefordeler dem til deres medlemmer. 

Pas på de gamle aftaler 

Frederik Juul Jensen fortæller videre, at pladeselskaberne typisk giver mellem 20 og 50 procent af deres indtægter fra streaming videre til musikerne alt efter, hvilken aftale, der er indgået. 

Og selv om der for de fleste musikeres vedkommende ikke er tale om store beløb selv før streamingtjenester og evt. pladeselskaber skal have deres del, så kan det over tid godt løbe op, forklarer han. 

Streamingindtægterne fortsætter nemlig, så længe man har rettighederne, og med tiden kan det samlet set godt blive til noget.  

”Man kan ikke på samme måde som i CD-tiden forvente at alle indtægter lander det første år efter udgivelse, og derfor ser beløbene fra streaming ud til at være meget lave. Men hvis de fortsætter i mange år, kan det på sigt blive til en stabil sideindtægt jo længere, man kommer i karrieren. Og jo flere plader man udgiver,” siger han og uddyber, at man som musiker skal overveje, hvad det langsigtet kan betyde for en. 

”Om man skal udgive selv eller ej vil altid være en overvejelse af, om man tror kagen bliver større ved at udgive via et pladeselskab, og om man selv klare de opgaver, der følger med, når man udgiver selv,” siger han.