Aisha giver stemme til dem der ikke bliver hørt
Aftalen med musiker Aisha Thorsen er, at interviewet skal foregå i den stemningsfulde foyer til Betty Nansen Teatrets anneksscene Edison på Frederiksberg. I Edisonbygningen bor nemlig også den selvstændige fond C:NTACT, der udvikler teaterforestillinger om sociale problemstillinger sammen med unge mennesker. Og umiddelbart efter interviewet med MUSIKEREN skal Aisha have et indledende møde med C:NTACT. Hun skal nemlig producere musik til en ny teaterforestilling med fokus på børnefattigdom, økonomisk mistrivsel og pengepressede unge. Og i den sammenhæng kan hun inddrage de mange frugtbare erfaringer, hun har høstet i sit projekt Unikke Stemmer.
Unikke Stemmer er en virksomhed og et workshopbaseret projekt, der gennem musikproduktion, sangskrivning og historiefortælling styrker unge pigers tillid, mod, gennemslagskraft, fællesskab, kreativitet og unikke udtryk. Og i år kan Unikke Stemmer fejre 10-års jubilæum.
”Jeg startede i sin tid Unikke Stemmer, fordi jeg selv har erfaret, hvad musik har gjort for mig i mange forskellige sammenhænge af mit liv. Både når jeg har haft det superfedt, og når der har været svære perioder,” forklarer Aisha, der er sanger, producer og socialpædagog.
Helt fra den tidlige ungdom har hun brugt musikken som redskab til at formidle sine historier. Og hendes ønske med Unikke Stemmer er at give unge piger i belastede områder mulighed for at forløse deres personlige fortællinger gennem sangskrivning og musikproduktion. Via musikken skal de desuden hente brugbare redskaber, der kan hjælpe dem med at håndtere nogle af tidens tabuer og svære emner, som mange unge kæmper med.
På Unikke Stemmers hjemmeside kan man blandt andet læse:
Vores mission er at give de unge en mulighed for at få afløb for deres tanker og inspirere dem til at tro på sig selv ved at give dem redskaber til at udtrykke sig og udvikles i et konstruktivt forhold til omverden.
I 2012 spillede Aisha en koncert i et udsat boligområde med sit daværende solo-projekt, og ved den lejlighed blev de første spirer til Unikke Stemmer sået.
”Jeg fornemmede hurtigt, at der ikke var så meget fokus på pigerne i området – det var drengene, der var tydelige i gadebilledet. Men til koncerten blev alle børnene og de unge helt automatisk tiltrukket af musikken og sangene. De ville tydeligvis gerne lave noget. De fik selv lyst til at fortælle historier gennem musik. Og på den måde var der en naturlig krog, for selve rekrutteringsdelen kan være meget svær i den målgruppe,” fortæller Aisha.
Fællesskab er drivkraften
Med en somalisk far og en dansk mor ved Aisha alt om, hvad det vil sige at vokse op med og bevæge sig i forskellige kulturer. Det ser hun som en klar fordel i arbejdet med Unikke Stemmer-projekterne, der ofte afvikles i belastede boligområder og hårde gademiljøer. Mange af de unge piger i Unikke Stemmers målgruppe kan direkte relatere til Aishas livshistorie og baggrund.
Hendes egen musikerkarriere tog for alvor fart, da hun i mere end ti år var med Savage Rose på landevejen som korsanger. Hun har været involveret i diverse andre musikalske konstellationer, og seneste skud på stammen er et soloprojekt i eget navn, der udkommer med ny single d. 20. maj og EP til efteråret. Den spritnye Aisha-single hedder ’Satser Det Hele’.
Sideløbende med livet som musiker har hun altid involveret sig i diverse sociale projekter. Hun arbejdede blandt andet med udsatte unge på Døgnkontakten, det der i dag hedder Døgnvagten.
”I det sociale arbejde har jeg altid kunnet mærke, at de unge var meget interesserede i min musiske profil. Jeg var rigtig meget ude og spille i perioden med Savage Rose og i årene efter, og her begyndte jeg for alvor at interessere mig for, hvordan man kan koble det sociale arbejde og musikken,” husker Aisha, der er ved at færdiggøre en kandidatuddannelse i pædagogisk sociologi på Aarhus Universitet.
Og sammenfletningen af hendes to interesser førte naturligt til de første spadestik til Unikke Stemmer.
”Det begyndte med, at jeg blev hyret til workshops rundt omkring – og så har det egentlig bare taget form siden da. I boligområderne fandt jeg ret hurtigt ud af, at der ikke rigtig var noget fællesskab, men derimod mange små grupperinger. Det ville jeg gerne være med til at ændre,” siger Aisha.
Og netop det fællesskabs-skabende element i musikken er en grundlæggende drivkraft for Aisha i hendes arbejde med unge piger. Ofte er det piger, der ikke nødvendigvis har så mange midler at rutte med, eller savner en naturlig tilknytning til gængse fritidstilbud for unge.
”Mit hjerte har altid banket for de børn og unge, der måske ikke lige har ressourcerne til at tilmelde sig den lokale musikskole. Netop fordi jeg selv har oplevet, hvilken forskel musikken kan gøre,” siger Aisha.
Kvindeligt forbillede gjorde en forskel
Det er især piger i alderen 12-14 år, der medvirker i Unikke Stemmers workshops. Om det siger Aisha:
”Den aldersgruppe ligner overraskende nok meget hinanden, hvad enten de kommer fra Nørrebro eller Nakskov. Fra 4. klasse og et par klasser op kan man stadig godt nå pigerne. De er ikke blevet alt for teenageattitudeagtige – der er lige et åbent vindue ind i den alder, og det kan jeg godt lide”, griner Aisha.
”I nogle perioder er der fuldt blus på Unikke Stemmer-projektet, mens det i andre perioder kører mere på vågeblus, fordi jeg også tager en uddannelse ved siden af,” fortæller Aisha, der efter sin opvækst i et kollektiv på Fyn flyttede til København som 17-årig for at forfølge musikerdrømmen.
Hun husker, hvordan hun allerede som 8-9-årig skrev sin første sang.
”Jeg havde en kvindelig musiklærer, Karen, der inspirerede mig sindssygt meget. I hendes timer spillede jeg trommer, bas og keys lige fra starten. Det gjorde en stor forskel med et kvindeligt forbillede, hvilket taler godt ind i den verserende debat om repræsentation i det danske musikliv. Vi spillede musik med en legende tilgang, og det vil jeg gerne give videre,” forklarer Aisha.
”Vi kan alle sammen formidle historier gennem musik. Som ung brugte jeg selv musikken til at udtrykke mig og formidle mine tanker gennem tekster. Specielt som teenager lyttede jeg meget til musik, og flygtede ind i musikken, når der var familiekriser og livet var hårdt. Musik som udtryksform har så meget potentiale, som jeg gerne vil give videre via Unikke Stemmer,” understreger Aisha Thorsen.
”Som voksen bruger jeg stadig musikken i svære tider, som da jeg blev skilt, eller da jeg fik en heftig hjernerystelse, som jeg stadig døjer med. I mine egne kriser gennem hele livet har jeg brugt musikken nærmest terapeutisk”, tilføjer hun og fortsætter:
”Det handler om følelsen af flow, hvor du glemmer dig selv i øjeblikket, hvilket er supergivende. Ikke mindst hvis du har det svært, er presset hjemmefra, har vildt meget tankemylder eller er bange for et eller andet i tilværelsen. Det kan være mange forskellige ting. Derudover er der hele fællesskabsdelen.”
Fleksibelt format
En workshop i Unikke Stemmer kan tage mange former. Forløbene varierer både i varighed og antal af deltagere. Initiativtagerne til projekterne er ofte kommuner, bolig-foreninger, skoler eller klubber. Og Aisha dækker hele landet med sine workshops.
”Jeg var for eksempel på Lolland, hvor jeg over tre weekender lavede et superfedt komprimeret forløb med en gruppe. I et andet forløb på Nørrebro mødtes jeg med de unge kontinuerligt hver tirsdag over en toårig periode. Så formatet er meget fleksibelt, ” siger hun.
Ofte afvikles workshoppene i samarbejde med en boligsocial medarbejder, der måske har hjulpet med at samle en gruppe unge på forhånd. Samarbejdet er vigtigt for, at musikprojektet bedst muligt kan forankres lokalt. Om det forklarer Aisha:
”Jeg er ikke så vild med bare at dukke op, afvikle et projekt og så smutte igen. Jeg kan godt lide, at der bliver noget tilbage på stedet, så der er en god relation til dem, der arbejder med de unge. Det skal helst blive en del af pigernes hverdag på en eller anden måde.”
Helt konkret består en workshop i Unikke Stemmer af både sangøvelser, fysiske øvelser og sangskrivningsøvelser. Og det er hele vejen igennem afgørende, at alle deltagere føler, de er i samme båd.
”Jeg indleder med både fysisk opvarmning og stemmetræning. Bagefter går jeg i gang med skriveøvelser med hele gruppen, og inddeler herefter de unge i mindre grupper, hvor jeg gennemgår forskellige kreative metoder med pigerne”, forklarer Aisha.
Hun medbringer altid tracks og beats, så pigernes tekstanstrengelser hurtigt kommer til at lyde af noget. Aisha har også mobilstudiet med i rygsækken, så de spritnye sange kan blive indspillet undervejs.
”Når vi har indspillet, laver jeg råmix, som de unge bruger og støtter sig op ad, når vi skal ud at optræde. Vi laver typisk en afsluttende koncert for familie og venner, så der er et klart defineret slutmål med forløbet. Det er med til at skabe et fællesskab blandt de unge pigers forældre på tværs af kulturer og sociale skel,” siger Aisha.
Efter de første 10 år med Unikke Stemmer, hvor udgangspunktet har været at få unge piger i tale, overvejer Aisha Thorsen at ændre eller måske snarere udvide projektets fokus.
”Statistisk set klarer unge minoritetspiger sig rigtigt godt. De tager uddannelser og har for manges vedkommende retning på deres liv. Fremover skal Unikke Stemmer ikke nødvendigvis kun være for piger – det skal være for dem, der har lyst til at deltage. Og det skal helst være nysgerrigheden, der driver værket,” siger den travle musikalske iværksætter.
”Mit mål er at give en stemme til dem, der ikke bliver hørt, deraf navnet Unikke Stemmer. Jeg har en meget stærk retfærdighedssans, og det er ikke retfærdigt, at nogen bliver gemt væk. Det er livsvigtigt at være en del af et fællesskab, og jeg er grundlæggende drevet af troen på, at musikken kan hjælpe os med at bringe os sammen,” slutter Aisha, inden hun iler videre til sit møde med C:NTACT.