Interview

”Vores madpakke løber hele tiden foran os”

Sanger, sangskriver, komponist og guitarist Lone Wernblad barslede blandt andet med to teatermusikforestillinger for børn, da krisen brød ud, og alt måtte udskydes. Nu frygter hun, at scenariet gentager sig med forårets forestillinger og koncerter.
Lone Wernblad
”Ud over, at vi har haft et kæmpe tab som musikere og kunstnere i 2020, så risikerer vi at komme til at devaluere vores løn og vores rettigheder i forhold til kontrakter fremover. Det skal vi passe på med. Det er vigtigt, at vi står sammen. ”

”Jeg synes, at det er dejligt at skabe, så jeg går ikke og er ked af det. Det er det økonomiske, der er bekymrende” fastslår Lone Wernblad, der lige som så mange andre musikere ikke har kunnet komme ud at optræde i 2020 og derfor har brugt det forgangne år på indadvendte kreative aktiviteter.

Med en sammensat kunstnerisk baggrund som både performer, forfatter, komponist, illustrator, sangskriver, sanger og guitarist lever Lone Wernblad normalt af at spille børneteater og voksenkoncerter, afholde workshops i kunst & musik og spille på landets kvindekrisecentre. Men i år har hun - lige som så mange andre - fået sine aktiviteter udskudt.

”Det har været skuffende og frustrerende at stå med to klare børneforestillinger og måttet indse, at det ikke var nu, de kunne gennemføres. Det var nogle forestillinger, jeg havde glædet mig sindssygt meget til,” fortæller Lone Wernblad, der også blev hårdt presset på sin økonomi, da nedlukningen kom, og hendes ellers blomstrende kunstneriske forretning måtte holde lukket.

”Jeg havde sindssygt travlt i januar, februar og indtil den 11. marts. Jeg havde så mange bookinger, job og projekter, at jeg ikke kunne nå at lave det administrative selv og derfor skulle til at ansætte en agent, der kunne tage sig af det. Men så blev ALT aflyst, ” beretter Lone Wernblad og understreger, at hun ikke udelukkende er ramt af aflysninger men også af manglende bookninger.

De i alt tre årlige teaterfestivaler, hun plejer at deltage på i Danmark og på Færøerne, blev nemlig aflyst, og dermed gik hun glip af de jobs, hun plejer at blive booket til på festivalerne.

”Når vi ikke kommer ud på de festivaler, bliver vi ikke købt op. Så al den booking som kunne komme igennem teaterfestivalerne, har jeg skullet prøve at gøre hjemmefra, hvilket jeg på ingen måde kan,” beretter Lone Wernblad.

Uro i maven

Hun kommer akkurat ud af 2020 med skindet på næsen økonomisk, men hun lægger ikke skjul på, at økonomien er stram. Hun har ikke modtaget kompensation siden august og først nu med den seneste ændring af Kunststøtteordningen, hvor det er blevet muligt at søge på baggrund af referenceperiode med tilbagevirkende kraft fra 1. september, kan hun igen få hjælp.

”Jeg synes, at det har været meget, meget stressende med de der hjælpepakker. For kan man få hjælp eller kan man ikke? Det har gjort min mave meget urolig, ” bemærker hun.

Trods uroen har hun dog haft et frugtbart år rent kreativt, selvom det blev på en anden måde end planlagt.

”Jeg er gået inden for i maskinrummet i min egen kunstneriske gesjæft. Jeg øver mig, jeg skriver en masse sange, og jeg udvikler nye projekter, så det hele er velpudset og parat, når verden åbner igen,” fortæller Lone Wernblad.

Konkret har hun blandt andet arbejdet med undervisningsmateriale til børneforestillingen ’Trillebørstur i Nord,’ som hun håber at kunne gennemføre i det kommende forår.

Rikke: Hvad ønsker du dig for 2021?

”Jeg ønsker meget en anerkendelse af, at dét vi laver, er rigtig vigtigt. Jeg synes, at der er en tendens til at sige til kunstnere og musikere, at vi bare må finde på noget andet. Men jeg har uddannet mig hele livet til det, jeg laver. Og jeg uddanner mig stadig, for jeg vil gerne tale ind i den tid, vi er i, ” siger Lone Wernblad og fortsætter:

”Jeg kan ikke gå på kompromis. Jeg er musiker og kunstner. Det er dét, jeg skal være og dét, jeg har uddannet mig inden for.”

Vigtigt at stå sammen

Lone Wernblad har heldigvis forestillinger og koncerter i kalenderen i foråret 2021, men hun frygter, at de endnu engang må flyttes.

”Lige nu bliver vi nødt til at finde os i, at vi kan risikere at skulle flytte vores ting til en anden dato. Det er noget møg, for det gør, at vores madpakke hele tiden løber foran os,” bemærker hun og understreger, at musikere, trods de hårde tider, ikke må gå på kompromis i forhold til ordentlige lønninger og ordentlige kontrakter.

”Ud over, at vi har haft et kæmpe tab som musikere og kunstnere i 2020, så risikerer vi at komme til at devaluere vores løn og vores rettigheder i forhold til kontrakter fremover. Det skal vi passe på med. Det er vigtigt, at vi står sammen. ”