Ophavsret

Risiko for voldsom udhuling af musikernes indtægt

Formuleringer i regeringens lovforslag om ophavsret risikerer at udhule danske musikeres indtjening, lyder advarslen fra Dansk Musiker Forbund og Dansk Artist Forbund.   
Thomas og Sara

Kulturministeriet sendte den 7. december 2023 et lovudkast om ændringer i ophavsretsloven i høring. I udkastet foreslås blandt andet en ny bestemmelse, som skal gøre det lettere for DR og TV2, at bruge musikindspilninger, når det sker on-demand og ikke kun som flow-udsendelse. Den måde, Kulturministeriet lægger op til at gribe det an på, er imidlertid i følge Dansk Musiker Forbund meget problematisk, da den vil undergrave musikudøvernes eneste kilde til betaling for offentlig fremførelse af deres musikindspilninger.  

“Kulturministeriet beskriver begrebet ”udgivne lydoptagelser” på en måde så det risikerer at smitte af på vores Gramex ordning. Det kan komme til at betyde, at ordningen, der sikrer musikerne betaling, ændres fra at gælde al musik, både digitalt og fysik udgivet, til kun at dække fysiske udgivelser fx LP’er og CD’er. Det betyder at broderparten af den i dag udgivne musik, i så fald ikke længere vil give vederlag til musikerne gennem rettighedsorganisationen Gramex,” forklarer chefjurist i Dansk Musiker Forbund Morten Madsen.  

Dansk Musiker Forbunds forperson Thomas Sandberg siger:

“Vi har på det kraftigste opfordret ministeren til at få den formulering ændret, så musikere forsat kan få betaling for musik de har udgivet digitalt. Det er meget lidt musik der i dag bliver udgivet på LP’er eller CD, så det vil være katastrofalt for musikernes indtægter, hvis formuleringen bliver ændret sådan som der er lagt op til".  

 Dansk Musiker Forbund og Dansk Artistforbund har sammen sendt et høringssvar til kulturministeriet.  
Det kan læses her.  

Musikerne står til at miste deres forhandlingsret 

Dansk Musiker Forbund og Dansk Artistforbund har endvidere sammen sendt en henvendelse til alle folketingets kulturordfører, for at få formuleringen ændret.  
Deri påpeger de to musiker fagforbund, at musikerne vil miste indflydelse.  
 
“Hvis musikerne ikke kan få deres vederlag for deres digitale musik udbetalt gennem Gramex, vil der være selskabet MPO, der skal udbetale vederlag. I MPO har musikerne ingen indflydelse på, hvordan midlerne bliver udbetalt. Her er det nemlig kun musik-producenterne der er repræsenteret” Forklarer Morten Madsen  

“Det vil være ødelæggende for sangere og musikere, hvis forvaltningen af deres rettigheder flyttes fra Gramex til MPO. Gramex er en organisation, der afregner 50% til alle musikudøvere og 50% til producenter på en fair og transparent måde. MPO afregner 100 % til producenterne. Disse afregner royalty til de musikudøvere, der har en konkret aftale, men typisk først når producenten har fået inddække alle sine omkostninger. Session-musikere får slet ingen betaling. Derudover mister alle musikere også deres kollektive forhandlingsret gennem Gramex. Og vil ikke længere være repræsenteret i forhandlingen af aftaler om vederlag.” siger Thomas Sandberg. 

I strid med international lov 

 Siden 1994 har man i internationale aftaler og i EU-retten forholdt sig til udgivne lydoptagelser, som både fysiske og digitale eksemplarer. Det har man også i Danmark. Det undrer derfor Dansk Musiker Forbund, at ministeriet øjensynligt ønsker at gå tilbage til en historisk forståelse af udgivne lydoptagelser, der ikke dækker digitale udgivelser.  

“Det er nærmest som-om regeringen forsøger at rejse tilbage i tiden med det her forslag. Og det er vores klare vurdering, at det vil være et brud med de aftaler Danmark har indgået med de øvrige EU-lande, hvor man anser lydoptagelser, der alene er stille til rådighed via digitale platforme – som udgivne lydoptagelser,” siger Thomas Sandberg.  

“For at undgå tvivl om rækkevidden af § 68, om vederlag gennem Gramax har vi foreslået ministeriet at bestemmelsen i WPPT art. 15(4), som allerede må anses at være en del af gældende dansk ret, præciseres i enten lovtekst eller lovbemærkninger til § 68. Efter vores opfattelse vil det stride mod Danmarks EU-forpligtelser, hvis der indføres en retstilstand, hvorefter ”udgivne lydoptagelser” i § 68 kun skal anses at omfatte fysisk udgivne lydoptagelser, jf. herved RAAP-dommen om anvendelse af WPPT i EU.” Forklarer Morten Madsen.