Politik

Offentlig støtte skal ikke bruges til at presse musikernes løn ned

Det skriver Søs Nyengaard i Politiken i dag d. 13. oktober 2022
Søs Nyengaard

Indlægget er bragt d. 13. oktober 2022 i Politiken Sektion 2 (Kultur) Side 6 (Debat) SØS NYENGAARD, FORPERSON, DANSK MUSIKER FORBUND
 

Musikbranchen er Det Vilde Vesten, når vi ser på løn og arbejdsforhold. Alt for ofte får musikere ingen eller meget ringe betaling for deres arbejde. Og i mange tilfælde er det på det offentliges regning.

Det er ikke nødvendigvis ond vilje, men når private, fonde, foreninger og virksomheder på eget initiativ søger offentlige midler og arrangerer koncerter og arrangementer, er økonomien ofte stram, og drømmene er store. I klemmen mellem de store drømme og den stramme økonomi er der musikere, der ender med at blive dårligt betalt for deres arbejde.

Det er en svær situation at stå i som musiker.

Måske er man personligt involveret i arrangementet, måske tænker man: »Hvis jeg spiller nu, tjener jeg måske flere penge senere«, måske føler man sig presset til at sige ja for ikke at blive stemplet af andre arrangører som besværlig. Der er i store dele af musikbranchen ingen sikkerhed, ingen hånd under musikerne.

Det er kun på de offentlige spillesteder, vi som fagforening kan sikre vores medlemmer en tarif - en rimelig pris for deres arbejde. Til de fleste arrangementer, festivaler og koncerter er der ingen regler, og lovløsheden rammer musikerne hårdt.

Der er en urimelighed, jeg har funderet over et stykke tid. Hvorfor kan arrangører få offentlig støtte til koncerter og arrangementer uden at betale for musikernes arbejde eller uden at betale en ordentlig løn og sikre rimelige arbejdsvilkår? Staten eller en kommune ville ikke bruge skattepenge til et byggeri uden krav om overenskomstlignende forhold. Igen ville give offentlig støtte til et plejehjem, der ikke sikrede ordentlig løn til sine ansatte.

Det samme gælder for DR, hvor det er et krav i public service-aftalen, at koncernen sikrer overenskomstlignende løn og arbejdsforhold. Jeg mener kun, det er rimeligt, at musikere, der spiller koncerter, får samme forhold. Timevis i øvelokalet, hårde arbejdsnætter på kontoret, hvor der komponeres og skrives sange, et liv med dygtiggørelse og uddannelse og lange arbejdstimer på scenen og i studiet - det konsoliderer en professionel faglighed og et job, der skal honoreres. Et af mine største ønsker til en kommende regering er, at der fremover stilles krav om ordnede løn-og arbejdsvilkår, når der tildeles offentlig støtte inden for musikbranchen.

Det gælder både festivaler, byfester, koncerter på plejehjem og alle andre arrangementer, hvor musikere udfører deres arbejde, mens arbejdspladsen får del i dine og mine skattepenge.