Musikkens skabende kunstnere hyldet
Axelborgsalen i København var smukt pyntet til dagens uddeling af årets Carl Priser, som hylder og hædrer danske sangskrivere, tekstforfattere og komponister inden for rytmisk såvel som klassisk musik. Carl Prisen er opkaldt efter Carl Nielsen og blev i år uddelt for 10. gang.
Flemming Nordkrog vandt Carl Prisen inden for score (=filmmusik) for sin score til Max Kestners dokumentarfilm ’Little Galaxies’.
"Som komponist lever man jo livet i sit lille lukkede studie. Og når man går til premierer, går man igennem horder af fotografer, som ikke aner, hvem man er, men opdager den skuespiller, der går ved siden af," bemærker Flemming Nordkrog, da jeg trækker ham til side under en pause.
"Vi er ikke vant til at være i rampelyset, og vi er ikke vant til at få den form for anerkendelse. Det har jeg det fint nok med - ellers skulle jeg være blevet popmusiker i stedet for. Men det føles alligevel dejligt at få en anerkendelse," fastslår han og sender en hilsen til DMF, som han for nylig blev medlem af for anden gang.
"Jeg er meget glad for at være kommet tilbage til DMF. Jeg har fået en supergod modtagelse og bliver hængende dér."
Caroline Henderson var dagens konferencier og guidede veloplagt publikum igennem programmet, men dagens ubestridte hovedperson var dog trommeslager i Metallica, Lars Ulrich, som modtog Musikforlæggernes Ærespris. Han har været medkomponist på stort set al musik, bandet har skabt, men afsluttede alligevel sin takketale med en selvironisk opfordring:
"Hvis jeg er den mest succesfulde komponist og sangskriver i Danmark, så må I se at få fingeren ud!"
De 30.000 kr., som følger med Musikforlæggernes Ærespris, skænkede Lars Ulrich til Danish Songwriting Academy. Tidligere modtagere af prisen tæller blandt andre Bent Fabricius-Bjerre, Anne Linnet og Hanne Boel. Om valget af Lars Ulrich siger Musikforlæggernes bestyrelsesleder Ole Dreyer:
"Metallica brugte i 2000 - med Lars Ulrich i spidsen og som talsmand - deres platform, rækkevidde og talerør til at slå et gigantisk slag for ophavsretten. Det var sagen mod fildelings-sitet Napster, hvor Metallica havde både viljen, visdommen og modet til at gå forrest i kampen mod pirateri, på trods af, at det var et meget upopulært standpunkt dengang. Metallica er hverken de første, eneste eller sidste, der kæmper denne kamp, men få har været så synlige og udskældte - men dog 100% principfaste - som æresprismodtageren, og følgevirkningerne for alle rettighedshavere er enorme."