International opbakning til Fix Streaming kampagnen
AEPO-ARTIS konkluderer, at de udøvende kunstneres rettigheder ikke virker, og anbefaler indførelsen af en ret til rimeligt vederlag i forbindelse med on-demand streaming
Gramex-selskabernes internationale organisation AEPO-ARTIS præsenterede mandag den 7. november 2022, sit opdaterede study om udøvende kunstneres rettigheder. Dokumentet er en omfattende gennemgang og evaluering af udøvende kunstneres rettigheder som sådan, men med fokus på situationen i EU, hvor særlig mange af organisationens medlemmer er hjemmehørende.
AEPO-ARTIS’ fremkommer i dokumentets konklusionsafsnit med en række anbefalinger til lovgiverne, hvoraf den første og meget vigtige falder helt i tråd med ønsket i den danske Fixstreaming kampagne: Indfør en ret til et rimeligt vederlag for on-demand streaming.
Beskyttelse af de udøvende kunstnere skal opdateres
Dokumentet påpeger, at ophavsretten, som har til formål at give ophavsmænd og udøvende kunstnere smør på brødet, historisk set og nu må tilpasse sig den teknologiske udvikling, så den opfylder sit formål. Den internationale beskyttelse af udøvende kunstnere i forbindelse med on-demand udnyttelse, som er fra 1996, havde mere fokus på at give kunstnerne en forbudsret end at sikre vederlagsbetaling. Det bør der rettes op på nu.
Rapporten Streams & Dreams
Efter Aepo/Artis præsentationen holdt svenske musikbranchespecialist Daniel Johansson et oplæg om sit arbejde med at skrive rapport for den internationale organisation af artister IAO – rapporten ”Streams & Dreams”. Det dybtgående arbejde med streaming-økonomien havde været en øjenåbner og ændret Johanssons syn på en vederlagsret fra modstand til støtte.
Anbefalinger fra Crispin Hunt, UK
Den britiske musiker og sangskriver Crispin Hunt, tidligere formand for Ivors Academy, tidligere direktør for PPL m.m. holdt også oplæg.
Han slog til lyd for solidaritet og samarbejde mellem musikkens skabere og udøvere. ’Det er ødelæggende’, sagde han, ’for kunstnernes interesser at fokusere på modsætninger, når faktum er, at de allerfleste musikkunstnere er både det ene og det andet’.
Hunt tog også tråden op fra en anden af AEPO-ARTIS’ anbefalinger:
’Det er vigtigt at vi får licensieret den ”passive” streaming, som mange musiktjenester meget betegnende kalder ”radio” som netop – radio efter de allerede gældende regler. Dette vil være til økonomisk gavn for både skabere og udøvere viser beregninger som de britiske organisationer har fået lavet. Den licensiering de store musikselskaber har foretaget uretmæssigt på dette område bør imødegås og prøves ved EU-domstolen’, sagde Hunt.
LINKS:
AEPO-ARTIS’ Performers Rights Study update 2022 kan læses her.
Dokumentet er det seneste i en efterhånden tyk bunke af rapporter osv., der alle konkluderer, at der bør gennemføres en uoverdragelig og kollektivt forvaltet vederlagsret for on-demand udnyttelse.
Følg Fixstreaming-kampagnen og skriv under hvis du endnu ikke har gjort det på.